Printed Furnishing Textiles Design and its Role in Reviving Furniture in the Light of a Unified Visual Identity

Authors

1 Professor of Interior Design Fundamentals, Department of Interior Design and Furniture, Faculty of Applied Arts, Damietta University

2 Teaching Assistant, Department of Textile Printing, Dyeing, and Finishing, Faculty of Applied Arts, Damietta University

3 Lecturer, Department of Textile Printing, Dyeing, and Finishing, Faculty of Applied Arts, Damietta University

4 Professor, Department of Textile Printing, Dyeing, and Finishing, and Dean of the Faculty of Applied Arts, Tanta University

Abstract

Furnishing textiles in general and printed furnishing textiles in particular represent an essential element in interior design, and furniture is considered one of its most important components. Furniture and printed textiles are closely intertwined; one cannot exist without the other. Printed furnishing textiles are essential in transforming interior spaces and the external appearance of furniture. Their role extends beyond just finishing touches; they serve as a fundamental part of interior design. Therefore, the research problem arises from limiting the role of printed textiles as a complementary element in interior design rather than as an essential component in reviving furniture pieces and connecting them, despite their differences, under a unified concept. The design of printed furnishing textiles is a visual art form that communicates specific concepts and identities and reflects them visually. The current study focuses on creating a visual identity for Damietta City inspired by its marine environment and aesthetic values, which serve as a rich source of inspiration. Creating a unified visual identity through printed textiles involves a clear design strategy, expressing identity symbols and color schemes in abstract forms within well-designed structures to ensure visual coherence and harmony. Therefore, this research aims to develop an innovative design vision that connects furniture pieces through printed textiles, reviving them in a renewable form with contemporary features, and contributing to sustainable development. The study resulted in the creation of two design groups that benefit from the potential of upholstery and hanging printed textile design and traditional and digital printing techniques to give various furniture pieces a unified visual identity with a new vision that enhances their aesthetic and functional values. This study recommends prioritizing printed furnishing textiles as a key element in interior design due to their enormous potential. It also emphasizes the significance of the visual identity of Egyptian cities and their distinctive features as a rich source for creating new designs for printed furnishing textiles.
 
 
 
 

Keywords


  1. قائمة المراجع

    المراجع العربية

    أولًا: الكتب

    1. الخولي، محمد. وسلامة، محمد. (2007). التصميم بين الفنون التشكيلية والزخرفية. دمياط: مكتبة نانسي.
    2. حجاج، حسين. (2006). دراسات تطبيقية في أسس وأساسيات التصميم. دمياط: مكتبة نانسي.
    3. علي، حازم. (2014). جمالية التصميم الزخرفي الأندلسي. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
    4. مسعود، جبران. (1992). الرائد. بيروت: دار العلم للملايين.

    ثانيًا: الرسائل العلمية

    1. أحمد، داليا. (2006). ديناميكية الشكل وتصميم طباعة منسوجات القطعة الواحدة (رسالة دكتوراة غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.
    2. إبراهيم، مريم. (2011). أثر القيم الجمالية في الفن الشعبي على الفن المصري في القرن العشرين لاستحداث تصميم أقمشة التأثيث المطبوعة (دراسة تحليلية فنية مقارنة) (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.
    3. العتال، ياسمين. (2015). الفنون الشعبية كمصدر إلهام للمعالجات الجدارية المرتبطة بالتنسيق البيئي بالمناطق الساحلية (تطبيقًا على منطقة رأس البر) (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط.
    4. سليمان، علا. (2012). إعادة تصميم الهوية البصرية للمؤسسات في مصر (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.
    5. شحادة، عمرو. (2020). تطوير الهوية البصرية في البيئة الداخلية لمباني جامعة الشرق الأوسط (رسالة ماجستير)، كلية العمارة والتصميم، جامعة الشرق الأوسط.
    6. صيوح، مي. (2013). استراتيجية تصميمية لتحقيق الهوية البصرية لإعلانات التوعية المطبوعة وتأثيرها على المتلقي (رسالة دكتوراة غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.
    7. محسن، سلمى. (2016). دور النحت في إحياء الفراغ المعماري (رسالة ماجستير)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط.
    8. مندور، بسنت. (2019). تصميم المعلقات النسجية المطبوعة بين الهرمنوطيقا والبنيوية (رسالة دكتوراة غير منشورة)، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط.

    ثالثًا: المجلات والدوريات العلمية

    1. أبو سعدة، هشام. (2016). نهج صنع مدينة عربية علامة: مدينة بصمة، بحث مقدم في المؤتمر المعماري الأردني الدولي الخامس، الأردن: نقابة المهندسين، 1-13.
    2. البسيوني، نهى. (2019). لغة الشكل المرئي في التصميم الإعلاني (إستراتيجية صياغة لغة بصرية رمزية)، بحث مقدم في المؤتمر الدولي الثاني لجامعة المنيا "الحوار العربي- الغربي: اختلاف أم خالف إلى وفاق؟ "، جامعة المنيا، 15، 1-21.
    3. الجابري، عطيات وحلمي، أحمد وعبد العظيم، رانيا. (2019). نظم الهوية البصرية لدعم صورة المدينة "دراسة تحليلية للفعاليات الدولية"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 4(15)، 404-427.
    4. الجبو، حسن. (2020). السمات الجمالية والرمزية للوحات الفنية بقسم الفنون، مجلة كلية الآداب، جامعة الزاوية، 29، 377-391.
    5. الجمل، جيهان. (2018). التصميم التفاعلي لأقمشة ملابس السيدات المطبوعة بين المصمم والمستهلك، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، 5 (1)، 155-174.
    6. الجندي، ريهام. (2016). أهمية بناء الهوية البصرية للمؤسسات الحكومية ودوره في خلق مجتمع تفاعلي مبدع، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 1(2)،23-37.
    7. القاضي، سارة. (2022). الاستلهام من القيم الملمسية واللونية لمختارات من الأحياء البحرية كمدخل لإثراء المشغولة الفنية، مجلة دراسات وبحوث التربية النوعية، جامعة الزقازيق، 8(2)، 434-457.
    8. حسين، فاطمة وسلطان، نهى. (2021). التصميم الطباعي للمنسوجات كقيمة جمالية مضافة في تصميم أثاث معاصر ذو طابع إفريقي، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 6(2)، 1291-1306.
    9. رضا، أماني. (2013). سيميولوجيا الفنون البصرية بين الفنون الادائية والفنون الشعبية: دراسة عن فنون ميادين التحرير المصرية، مجلة علوم وفنون - دراسات وبحوث، جامعة حلوان، 25(3)، 273-296.
    10. طعيمة، نجلاء وبسيوني، داليا وحرات، آية. (2024). الطابع البريدي مدخلًا في استحداث تصميمات للمعلقات النسجية المطبوعة لإحياء التراث المصري، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، 11(1)، 172-153.
    11. عاطف، ميسرة. (2018). معايير الهوية البصرية لتصميم دليل مطبوعات المنشآت أو الهيئات باختلاف أنشطتها، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 3(10)، 629-652.
    12. عبده، سيد. (2018). التصميم لإعادة التدوير كأحد المتطلبات البيئية في تصميم المنتج، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 3 (11)، 708-742.
    13. عرباسي، مازن وخير، مصطفي ومحمود، شهريار. (2019). أثر المعالجات اللونية على البنية الوظيفية للتصميم الداخلي من وجهة نظر المتلقي الأردني، مجلة العلوم الإنسانية، 20(2)، 52-66.
    14. علي، مي وفتح الله، يمنى. (2018). التصميم الداخلي للمباني الإدارية من خلال الهوية البصرية، مجلة التصميم الدولية، (1)، 1-29.
    15. عمران، عفاف والسباعي، ريهام والنجار، شيماء. (2017). مطبوعات مبتكرة بقوالب خامة الجلد لتلائم مكملات التصميم الداخلي للمنزل العصري، مجلة بحوث التربية النوعية- جامعة المنصورة، (46)، 805-828.
    16. عواد، إسماعيل وعبد السلام، نها وعبد الرحيم، سماح. (2021). أثر أساليب تصميم الأثاث المستدام على تحقيق دورة الاستخدام القصوى للأثاث، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 6(25)، 120-134.
    17. قتاية، هاني وشمس، ريهام وعيد، مروة. (2018). فكر مدرسة الباوهاوس والإفادة منه في استحداث نسجيات يدوية كمكملات للتصميم الداخلي للمنزل المعاصر، مجلة بحوث التربية النوعية- جامعة المنصورة، (51)، 131-158.
    18. لمعي، جمال. (2016). الفنون البصرية وحوار الثقافات في عالم مضطرب، المجلة العلمية لجمعية إمسيا التربية عن طريق الفن، 2(6)، 493-504.
    19. محمد، نسرين. (2020). البيئة والتصميم وأثرها في تصاميم الأقمشة النسائية المعاصرة، مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، (50)، 248-264.
    20. محمد، نهال. (2019). الهوية البصرية لماركات الأزياء العالمية وأثرها في بناء الصورة الذهنية للمستهلك، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، 4(13)، 570-591.

    المراجع الأجنبية

    1. Abdel Malek, Dina. (2024). Enhancing the Nubian visual identity through some designs that include handicrafts and authentic Nubian faces, Applied Art and Science Journal, 11(2), 1-18.
    2. Dağli, Zeynep. (2013). Relationship of interior design with the customer recognition of corporate identity (master’s thesis), İhsan Doğramacı Bilkent University.
    3. Demirarslan, Kazim, & Demirarslan, Deniz. (2018). Methods and recommendations on evaluation of furniture wastes from ecological aspects, The Most Recent Studies in Science and Arts, 1 chapter 82, 1057-1068.
    4. Gamal, Dina. (2022). Concept of Circular Economy in Eco-Friendly Furniture Design, Design Sciences and Applied Arts Journal, Faculty of Applied Arts, Helwan University, 3(1), 80-89.
    5. Wheeler, Alina. (2009). Designing brand identity. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
    6. Zahra, Nehal & Mandour, Basant. (2023). Eclecticism as a Philosophy to Mix Contemporary Furniture Design with Printed Upholstery Fabrics Design, Architecture, Art and Humanistic Science Journal, 8(41), 688-704.