Fine art as an effective tool to support architecture

Editorial

Author

Cairo University - Department of Architecture

Abstract

The contemporary architecture is suffering from a random use and an unorganized selection
of artistic elements that are used to fill the aesthetic aspects of architectural work. this
study seeks to focus on the relation between architecture and plastic arts to find out the
support that can be attributed to the architectural work as a result of proper understanding
of the nature of architecture generally and the nature of the plastic arts which are associated
with it particularly, and try to devise the tools to achieve the best exploitation of the possibilities
of these arts, The best ways to employ them, and the different roles they can play
to contribute to the architectural message of the building To reach to an architectural building
in its final integrated form that achieves the balance between the functional and the aesthetic
value. To achieve this aim the study will follow methodology consists of two parts
the first part: concentrates on the defining and classifying (art , architecture and plastic
arts) , the second part includes the applied part which displays the different level of the
support of art in the architecture of ancient Egyptian civilization as an example of the eras
which employed arts in a positive manner, finally the study has been finished by conclusions
and recommendations include the results of the most important reasons of the successful
complementary relationship between architecture and the arts.

Main Subjects


المراجع العربیة
1( إبراهیم مصطفى الدمیرى، 2000 : الاعتبارات
الجمالیة والتلوث البصرى للوجه الحضارى لمدینة القاهرة,
رسالة دکتوراة, کلیة الهندسة, جامعة القاهرة – قسم
الهندسة المعماریة.
2( أحمد محمد حواس, 1995 :العلاقة التکاملیة بین
النحت و العمارة فى الفترة المعاصرة رسالة ماجیستیر ,
کلیة التربیة الفنیة, جامعة حلوان.
3( الدور الأجتماعى للفنون التطبیقیة
4( الفت یحیى حمودة : نظریات وقیم الجمال المعماری،
دار المعارف.
5( أمیر صالح أحمد أمین، 1999 :عن العلاقة بین
المعمارى والمتلقى فى عملیات التصمیم و البناء, رسالة
ماجستیر, کلیة الهندسة, جامعة القاهرة.
6( إیهاب عبد الله یوسف ، 1998 :أثر تطور الأسالیب
والمعالجات على شکل النحت البارز فى القرن العشرین –
دراسة تحلیلیة مقارنة- رسالة دکتوراة ، کلیة الفنون الجمیلة
، قسم النحت.
7( توفیق عبد الجواد : العمارة وحضارة مصر
الفرعونیة، مکتبة الأنجلو المصریة.
8( ثروت عکاشة , 1990 : الفن المصرى - موسوعة
تاریخ الفن / العین تسمع و الأذن ترى , الجزء الأول ،
الهیئة المصریة العامة للکتاب.
9( جیهان على مدکور، 1994 : تطور جداریات
الأسقف منذ عصر النهضة وحتى العصر الحدیث، رسالة
ماجستیر، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان .
10 ( خزعل الماجدى: الدین المصرى، سلسلة التراث
الروحى للإنسان.
11 ( سامى رزق بشاى و آخرون , 2002 : تاریخ
الزخرفة ، دار الفکر العربى.
12 ( زکریا إباهیم : مشکلات فلسفیة - مشکلة الفن، مکتبة
مصر، دار مصر للطباعة .
13 ( سعید توفیق، 1997 : مداخل إلى موضوع علم
الجمال – بحث عن معنى الإستطیقى، دار النصر للنشر
والتوزیع، القاهرة، مصر.
14 ( سوسن حلمى أبو باشا، مارس 1997 : ورقة بحثیة،
)The Logic Of Architecture ) منطق العمارة
استطلاع فلسفی نظری لمنطق وآلیات الإدراک والحکم فی
العمارة، مجلة جمعیة المهندسین.
15 ( سوسن حلمى أبو باشا :محاضرات مادة "الجمالیات
والتشکیل "، الفرقة الرابعة، العام الجامعى
2001/2000 م.
شکرى صادق، 1998 : الفنون الجمیلة عند قدماء
المصریین، مکتبة ومطبعة الغد، مصر.
17 ( طارق عبد الرءوف, 1999 : عمارة ما بعد الحداثة,
رسالة ماجستیر, کلیة الهندسة, جامعة القاهرة, ص
18 ( عز الدین إسماعیل، 2003 :الفن والإنسان، مکتبة
الأسرة، مهرجان القراءة للجمیع، سلسلة الأعمال الفکریة،
الهیئة المصریة العامة للکتاب.
19 ( عزت زکى حامد قادوس، 2002 : تاریخ عام الفنون،
دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة.
20 ( عفیف البهنسى، 1998 : أثر الجمالیة الإسلامیة فى
الفن الحدیث، دار الکتاب العربى، القاهرة.
21 ( على جبر ، محاضرات مادة "الجمالیات والتشکیل "،
الفرقة الرابعة ،کلیة الهندسة ، جامعة القاهرة‘ قسم الهندسة
2001 م. / المعماریة العام الجامعى 2000
22 ( غازى الخالدی، 1999 : کیف نقرأ لوحة – مقالات
فی الفن التشکیلی، الأهالی للطباعة والنشر والتوزیع،
دمشق، سوریا.
23 ( محمد إبراهیم بکر: صفحات مشرقة من تاریخ مصر
القدیم، سلسلة الثقافة الأثریة والتاریخیة مشروع المائة
کتاب، وزارة الثقافة، هیئة الآثار المصریة.
24 ( محمد عزت مصطفى، 1996 : قصة الفن التشکیلی
– العالم القدیم، الهیئة العامة للکتاب.
25 ( منى السید البسیونى, 1999 : الزخارف الإسلامیة
وعلاقتها بالعمارة- دراسة تفصیلیة لزخارف مبانى العصر
المملوکى, رسالة ماجیستیر, کلیة الهندسة, جامعة القاهرة ،
قسم الهندسة المعماریة.
26 ( نهاد محمد عویضة, 2003 : التطور المعمارى بین
التحول و الاستمراریة, رسالة دکتوراة کلیة الهندسة ،
جامعة القاهرة ، قسم الهندسة المعماریة.
27 ( ولیم ه. بیک و ترجمة مختار
السویفى , 1997 : فن الرسم عند
قدماء المصریین , الدار المصریة
اللبنانیة , القاهرة.

المرجع الأجنبیة
28- Gabr, A. H.: Symbolism in Ancient
Egyptian Art and Architecture, April 1999,
Research Paper, Architectural Department,
Faculty of Engineering, Cairo University.
29- Helmy, S. A., 1993, "Paradigms in Architecture
– An Analysis of the Implicit
Concepts and Models of Architecture Practice,"
Proceeding of Al-Azhar Third Engineering
International Conference, Dec 18-
21, Cairo.
30- Robin., C: The Principles of Art.
31- Zecchi, M.2004: Abu Simbel, Aswan
and the Nubian Temples, The Art and the
Archaeology, the American University in
Cairo Press.
32- http://www.awudam.
org/alesbouh%20802/917/isb917-
010.htm.
33- http://iraqiartist.com/Arabic/articles_2/
Article84.htm.
34- http://www.touregypt.net.
35- http://www.wordiq.com/definition/Arc
hitecture