Arabic Calligraphy between the Identity and the Competitiveness to innovate new Designs for the printed weaved hangings.

Editorial

Author

Damietta University Faculty of Applied Arts

Abstract

The Arab Letter was and still means the Arab Islamic Identity for Artists. The letter and its implications made the Arab professionals employ the letter in their artistic works for its elegance and it's aesthetical movement and its expressional value. The inherited Arabic calligraphy is a particular feature where the world has never found an Alphabetic, which matches or competes from its menu; where the functions of the writings of all nations, were limited to the communications whereas the Arab line has a great importance attached to it.
The Lettering: Is about expressing our plastic heritage since the first era and its extension for the current century. It becomes the main formation in our Arabic-Islamic heritage and civilization. Researchers showed that the Arabic calligraphy entered the word of formation because of the attention given to the religious text of the Holy Quran and because of the aspect of aesthetical decoration aspect before it was transformed into a paper or cloth art work which made the golden era for the development of the manufacture of profession or mottle. As time passed by, what they decorated was transformed to an art in which the letter had an esthetical objective which became since sixty years, is plastic artistic identity in addition to its national identity and many lettering experiences which transferred the Arabic Letter from the literate pronunciations meaning to the beauty of the picture and the formation of the shape where it previously moved behind the literature text (Quran Texts & Wisdom). What is new is the optical text (Readable or Non-Readable) which shows the potentials of the intellectual, spiritual and formational capacities of the Arabic calligraphy which arises from the roots of the Arabic letters in an attempt to develop building the letter as a symbol and meaning and the ability to forming and merging it in terms of its surrounding terms and symbols in a contemporary form.
The Plastic form is not only what is required, but the applied and functional artistic aspect which serves directly the society and its needs where the creative and renewable artistic plastic development must matches the applied aspect of the research using the Computer Technology to create printing designs for the female clothes, printed with letters where a group of the created designs were prepared for the female clothes, accompanied by the artistic analysis and which were employed to the printed ladies clothes.

Main Subjects


الدسوقی حسن عیسى السنهوری: الحرف العربی
بین المعاصرة والتقلید، رسالة دکتوراه غیر
منشورة، جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا، کلیة
الفنون الجمیلة والتطبیقیة، 2010 م.
-2 الیاس البیطار: الأبجدیة الفینیقیة والخط العربی، دار
المجد للطباعة، 1997 م.
-3 أحمد صبری زاید" أجمل التکوینات الزخرفیة فی
کتابة الخط الکوفی" ط 2 دار الطلائع لأشهر –
الخطاطین قدیماً وحدیث القاهرة – - 2008 م .
-4 أحمد فؤاد سلیم "شاهد عیان على حرکة الفن
المصری، الهیئة العامة للکتاب"، القاهرة –
2008 م.
-5 ابتسام رجب عبد الجواد: رسالة ماجستیر غیر
منشورة، بعنوان: تکوین الصورة فی الفن المعاصر،
جامعة حلوان، القاهرة 1994 م.
-6 إسماعیل شوقی "الفن والتصمیم" دار الکتب -
المصریة القاهرة، - 2001 م.
-7 روبرت جلام سکوت أسس التصمیم: الجمعیة –
المصریة للنشر والمعرفة والثقافة العالمیة، ط 2 ،
1980 م
-8 عبد الفتاح غنیمة "الخط العربی نشأته وتطوره
وقواعده" منشأة المعارف الإسکندریة – – - 1992 م.
9 عمر فحل: إیقاع الخط العربی، دار الطلائع، -
القاهرة، بدون تاریخ.
-10 فوزی سالم عفیفی "نشأة وتطویر الکتابة الخطیة
العربیة ودورها الثقافی الاجتماعی" )د.ت( – –
الکویت – 1980 م.
-11 محمد طاهر الکردی "تاریخ الخط العربی وآدابه" –
القاهرة – 1982 م.
-12 محمد عبد القادر " الخطوط العربیة الهیئة –
المصریة العامة للکتاب القاهرة، – 2006 م.
13 مصطفى سعد: المجموعة النادرة فی الخط العربی -
والزخرفة، مدرسة الخطوط العربیة، طنطا )مصر(
1989 م.
-14 مصطفی عبد الرحیم "ظاهرة التکرار فی الفنون
الإسلامیة" الهیئة العامة للکتاب القاهرة – - 1997 م
عبد الرحیم "فنانون خطاطون" دار النشر -
غیر مذکورة القاهرة – - 1999 م.
-16 یاسر محمد سهیل، آیة حسن مشهور، "تصمیم الخط
العربی الابتکار الإبداع." ط – 1 دار الکتاب -
الحدیث القاهرة – 2014 م.
-17 یاسر محمد سهیل:" التصمیم وتطبیقات الخط العربی،
دار الکتب،"، القاهرة - 2013 م.
الرسائل العلمیة: -
18 انتصار محمد کمال سرحان "الحرف العربی کلغة -
تشکیلیة فی الفن الحدیث " رسالة ماجستیر غیر منشورة -
کلیة الفنون التطبیقیة جامعة حلوان – - 2003 م.
19 شیماء عبد الرحمن محمد العراقی: المعالجات الثلاثیة -
البعد لملابس السیدات بالاستفادة من القیم التشکیلیة للخط
العربی" رسالة ماجستیر غیر منشورة کلیة الفنون – –
التطبیقیة جامعة حلوان – – 2011 م.
20 عهود یحی خلیل أحمد "الخط الکوفی کمصدر لإثراء -
مکملات الملابس، باستخدام الحاسب الآلی" رسالة –
ماجستیر غیر منشورة کلیة الاقتصاد المنزلی جامعة – –
حلوان- 1992 م.
21 مصلح بن مقبل عبید السرانی "التوظیفات الجمالیة – -
للحروفیة العربیة فی الفن التشکیلی السعودی والإفادة منها
فی مجال تدریس التربیة الفنیة فی التعلیم العام" رسالة –
ماجستیر غیر منشورة کلیة التربیة جامعة أم القرى – –
المملکة العربیة السعودیة- 1438 ه - 2007 م.
المقالات: -
22 إیاد عبد المجید: الخط العربی بین العالمیة والمعاصرة- -
مجلة حروف عربیة العدد الواحد والثلاثون رجب - - 1434 ه-
مایو 2013 م .
23 حسن المسعود: المعاصرة فی الخط العربی مجلة - -
حروف عربیة العدد الثلاثون رمضان - - 1433 ه-
اغسطس 2012 م .
24 عبد الرضا بهیه: البعد التعبیری فی الخط العربی مجلة - -
حروف عربیة العدد الثالث والعشرون )مکة المکرمة( - -
رمضان 1428 ه - 5 اکتوبر 2007 م .
25 زیاد بقوری: المدرسة الحروفیة تعبیر عن هویة فنیة -
عربیة أصیلة مجلة القدس العدد) - - 6803 - ) 23 جمادى الأول
1432 م- 27 ابریل 2011 م.
26 مجلة البیان: مقال بعنوان )جماعة البعد الواحد أول -
مدرسة عراقیة أدخلت الحرف إلى التشکیل( لمحمود
شاهین، الامارات، أکتوبر 2006 م
27 مجلة فکر وفن: مقال لصبحی الشارونی بعنوان – -
الحرف العربی فی فن التصویر وأصوله فی التراث،
ص 48 ، العدد 30 – 1980 م
28 محمد بغدادی: جمالیات الخط العربی بین الواقع -
والطموح مجلة حروف عربیة العدد الثامن عشر السنة - - -
السادسة 5 یولیو 2007 م .
29 مروة کریدیه: الصحافة الالکترونیة – - أول مجلة یومیة
الکترونیة العدد) – 4533 - ) 19 اکتوبر 2013 م .
30 محمد عبد الله الصائغ الفارسی: صحیفة الرابطة- -
العدد) 34 - ) 17 سبتمبر 2013 م
31 محمود شاهین: مجلة الکویت الحروفیة والحرفیون - -
بین القدیم والحدیث العدد) - 372 - ) 23 اکتوبر 2014 م 0
الموسوعات: -
32 موسوعة الفن التشکیلی العراقی منزلة الحرف فی - -
الفکر الإسلامی نقلا عن موقع بحوث ودراسات فی الفنانین -
العراقیین.
33 موسوعة الخط العربی للمؤلف خلیل صبره بدون -
تاریخ.

المراجع الأجنبیة: -
34- Chair el Barite; "The Beauty of the Arabic Callig." – Barite – Graphic Art exclusively for Mobinil Egypt – 2011.
35- Ralph, C:"Complete Guide to Calligraphy", Firefly Book ltd, Canada, 2006.
36- Wilson, E" Islamic Design, Fourth Impression, British Museum publication, London. - 1992.
مواقع الانترنت: -
37-http.www.alyaum7.com
38-Http.www.alqudiuk/inde.asp.
39http.www.fineart.gov.eg/arab/cv/works.asp?IDS=414
40-http.www.hibastudio.com/achoorofiya
41-Http.www.islamic-art.org
42-www.thawra.alwehda.gov.sy/-print-
view.asp