The Effectiveness of Using the Mind Mapping Strategy in Raising the Skills of Students in Clothing Education Course

Author

Assistant Professor, Department of Fashion - Faculty of Home Economics, University of Bisha

Abstract

My love for God mankind with the mind and distinguishes it from other creatures and the blessing of thinking and contemplation in various matters. The mind is one of the finest features that characterize a person, and because mental maps call for attention to the mind and his way of thinking and how to rely on it in focusing, remembering and developing various skills, which called the researcher to study the extent of the effectiveness of mental maps In the course (dress education) for the third level for female students of the Faculty of Home Economics and the extent of its impact on the development of various knowledge and skills related to the course As mental maps are concerned with the multiple processes of the mind and its ability to take into account individual differences and develop thinking skills. It also helps the teacher to be creative in presenting the learned material in an interesting way, which raises the level of achievement for learners and helps the learner to focus and think creatively and save information for a longer period and the ability to retrieve it, therefore the research aims To use the mind maps strategy to raise students ’skills and academic achievement in the clothing education course The research assumes that there are statistically significant differences between the mean scores of the female students for the control and experimental groups in the test for the clothing education course for the benefit of the students who were taught using the mental maps strategy and among the most important results of the research there is a statistically significant difference at the level of (α≤0.05) between the mean scores of the two groups Experimental and control in the post application of the cognitive performance test related to the “dress education course” - for the benefit of the experimental group, due to the effect of using the mind maps strategy with all its teaching activities and strategies. And that this strategy, which is considered one of the educational applications, has a great impact in retaining information better and for a longer period, and it is better than using traditional methods. The researcher recommends using this strategy in teaching different courses because of its many advantages. The research also recommends using the mental maps strategy in other courses and searching for Various strategies to improve the educational process and methods of communicating information.

Main Subjects


المراجع:
1- اسمهان إسماعیل النجار " أثر تطبیق الخرائط الذهنیة فی تعلیم مبادئ تصمیم الأزیاء" الجمعیة العلمیة للمصممین، مجلة التصمیم الدولیة، مجلد 2، عدد أکتوبر، القاهرة
2- الهام عبد العزیز محمد حسنین (2018)"فاعلیة تطبیق برنامج Blackboard (البلاک بورد) فی إکساب الطالبات بعض المهارات الفنیة فی مقرر تقنیات الحیاکة المجلة العملیة لعلوم التربیة النوعیة- کلیة التربیة نوعیة جامعة طنطا –العدد العاشر دیسمبر2019.
3- ایمان النحاس حسن 2016 "فاعلیة استخدام الخرائط الذهنیة الالکترونیة فی التحصیل المعرفی والمستوی المهارى والاتجاه نحو مقرر مسابقات المیدان والمضمار" جامعة حلوان – کلیة التربیة الریاضیة للبنین – المجلة العلمیة للتربیة البدنیة وعلوم الریاضة، العدد 77ع
 4- إیهاب فاضل أبو موسی (2007) " التثقیف والتذوق الملبسی " دار الزهراء –الریاض.
5- تونی بوزان 2006 استخدام خرائط العقل فی العمل- الریاض – ترجمة مکتبة جریر.
6- تونی بوزان 2007 جریر استخدم عقلک -الریاض – ترجمة مکتبة جریر.
7- تونی بوزان 2009 خرائط العقل-الریاض – ترجمة مکتبة جریر.
8- تونی وباری بوزان 2010 خریطة العقل- الریاض- ترجمة مکتبة جریر.
9-تونی بوزان 2018 مهارات بوزان للتحصیل التعلیمی- الریاض – ترجمة مکتبة جریر 
10- حسن عوض حسن الجندی (2014). الإحصاء والحاسب الآلی: تطبیقاتIBM SPSS Statistics V21 مکتبة الأنجلو المصریة القاهرة، الطبعة الأولی.
11- طارق عبد الرؤوف 2015 " الخرائط الذهنیة ومهارات التعلم" المجموعة العربیة للتدریب والنشر - القاهرة
12- علی بن محمد بن سعید الزهرانی 2018"أثر استخدام الخرائط الذهنیة الالکترونیة فی تنمیة المفاهیم العلمیة فی مادة الحاسب لطلاب المرحلة المتوسطة " المؤسسة العربیة للبحث العلمی والتنمیة البشریة، المجلة الدولیة للعلوم التربویة والنفسیة، عدد 10، ینایر.
13-عمار حسن صفر2013   "الخرائط الذهنیة وتطبیقاتها التربویة": دراسة کیفیة وصفیة تحلیله –جامعة منتوری قسنطینة، مجلة العلوم الإنسانیة، عدد 39 جوان
14- مجدة مأمون رسلان، الهام عبد العزیز محمد (2017) التثقیف الملبسی، مکتبة الاکلیل، المملکة العربیة السعودیة.
15- محمد عبد الغنی 2007 " مهارات التعلم السریع القراءة السریعة والخرائط الذهنیة " مرکز الأداء والتنمیة – القاهرة.
 16- نجیب الرفاعی 2013" الخرائط الذهنیة خطوه بخطوه" مهارات للاستشارات والتدریب، الکویت
17- هدیل احمد وقاد 2009، "فاعلیة استخدام الخرائط الذهنیة على تحصیل بعض موضوعات مقرر الأحیاء لطالبات الصف الأول ثانوی الکبریات " مدینة مکة المکرمة ماجینز، کلیة التربیة، جامعة أم القرى 2009
18-وفاء سلیمان عوجان 2013 " تصمیم ودراسة فاعلیة برنامج تعلمی باستخدام الخرائط الذهنیة فی تنمیة مهارات الأداء المعرفی فی مساق تربیة الطفل فی الإسلام لدى طالبات کلیة الأمیرة عالیة الجامعیة" المجلة التربویة الدولیة المتخصصة مجلد 2، العدد 6، یونیو
-20- Astriani, Dyah( 2020( Mind Mapping in Learning Models: A Tool to Improve Student Metacognitive Skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2020, Vol. 15 Issue 6, p4-17. 14p.
21- Joshi, Chandrashekhar (2017) Use of Simple Mind Maps in the Adventures of Learning. Journal for Contemporary Research in Management. Jan2017, Vol. 4 Issue 1, p1-11. 11p.
22-Thashwinny a/p Prabha )2020) Effectiveness of Using Poly Category Mind Map for Vocabulary Developmen. Arab World English Journal. (2020) Jun, Vol. 11 Issue 2, p214-231. 18p
23- Ungvarsky, Janine, Salem Press Encyclopedia, (2019) Mind map (diagram) Inc., A Division of EBSCO Information Services, Inc.