Fine values of Arabic calligraphy in creating designs for upholstery fabrics in line with the modern market

Document Type : Design and Technology

Author

Assistant Professor of Textile Design - Department of Home Economics - College of Education - University of Najran

Abstract

Abstract:
The research deals with the aesthetics of Arabic calligraphy and its effect on the design of furnishings through the aesthetic factors and foundations and its relationship to the plastic elements that had a role in all design fields. Where the Arabic calligraphy expressed several dimensions of beauty, such as the beauty of clear and the beauty of conclear as it was not far from the art of composition, as this art contributed to approaching beauty. What matters to us here is to benefit from those aesthetic dimensions expressed by the art of Arabic calligraphy and how many are there, and the attempt to approximate and explain them makes us head directly to what the artistic work brings about from an expressive language that affects the recipient and appeals to him aesthetically, since the aesthetic dimension in Arabic calligraphy is linked to creativity and through that The researcher took advantage of the formative values ​​of the customary calligraphy letters in creating a set of designs suitable for use in upholstery fabrics and implementing them on the jacquard machine with textural and materials combinations that fit the designs, then employing them in a manner consistent with the modern market.
 

Keywords

Main Subjects


  1. .العيسى، سالم سليمان ،2004، تاريخ الخط العربي وغيره من الخطوط العالمية ، دار الأوائل للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى دمشق.
  2. الحسن، صالح إبراهيم ،2003، الکتابة العربية من النقوش الى الکتاب المخطوط، دار الفيصل الثقافية الرياض.
  3. بسيوني ،عبد الحميد بسيوني،1999 – الرسوم وبرامج الرسوم : أدوبي فوتوشوب(Adobe Photoshop ) – مکتبة ابن سينا للنشر والتوزيع والتصدير.
  4. حسن ، ال سعيد شاکر 1998،األصول الحضارية والجمالية للخط العربي- دار الشؤون الثقافية العامة العربية، طباعة ونشر بغداد العراق.
  5. حنش، محمد أدهام، 2008، الخط العربي وحدود المصطلح الفني، وزارة الأوقاف والشئون السالمية، الطبعة الأولى، الکويت.
  6. سليم، حسين أحمد، 2006، الحروف العربية دراسة مبتکرة للنقطة وغيابها، دنيا الرأي للنشر والتوزيع، سوريا 2006
  7. شوحان، أحمد ،2001 رحلة الخط العربي من المسند الى الحديث، اتحاد الکتاب العرب، دمشق.
  8. الصفار، محمد وآخرون، 2005، قواعد الخط العربي، الأهلية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، الأردن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. -سعید سید الوتیري وطارق عبد الرحمن (2011 : (الاستفادة من نظريات أسس التصميم في تطوير الزخارف الهندسية وتنمية قدرات المصمم النسيجية- بحث منشور - مؤتمر کلیة التربية النوعية بالمنصورة (الدولي الثالث العربي السادس) .
  2. محمد البدراوي محمد (1987 :(العلاقة بین اختلاف الخواص البنائية والهندسية للتصميم النسجي الزخرفي والخواص الطبيعية و المیکانیکیة لأقمشة المفروشات – رسالة دکتوراه – کلیة الفنون التطبيقية – جامعة حلوان – القاهرة - ص23.

-محمد عبد الله الجمل و آخرون (2010 : (دراسة تأثير اختلاف التراکيب النسجیة علي بعض خواص الأداء الوظيفي لأقمشة التنجيد. مجلة بحوث التربية النوعية – المنصورة – العدد 1.

  1. Rose Sinclair (2015) : textiles and fashion–materials, design and technology –wood head publishing series in textiles – Elsevier ltd..
  2. Z.J.Grosicki, Watsons.2004 – Advanced Textile Design – second edition – London.