The religious belief and its influence on the art of ceramics in old Egyptian times

Authors

1 Professor of Design and Head of the Ceramic Department Faculty of Applied Arts - Damietta

2 Professor of Art History and Dean of the College Fine Arts - Mansoura University

3 Master's degree graduate student Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The arts of all kinds and in different places and civilizations to which they belong share the same characteristic, which is the influence of the surrounding factors such as (religious belief, customs and traditions, environment). For this we found it important to study the impact of religious belief on the uses of ceramics in ancient Egyptian civilizations, which is (Egyptian Civilization _ Coptic Civilization _ Islamic Civilization) and knowing how ceramics were affected by religious belief in different Egyptian civilizations and whether pottery and ceramic products differed according to religious belief? and how? . And knowing the extent of the difference made by each belief in the art of ceramics in these eras.
 








We find that ancient Egyptian art was associated with the doctrine of resurrection and immortality, and with the ideological rituals of this era, and the symbols had a great influence on the faith and this was evident in the ceramic works in the dynastic era, such as amulets, ushabti statues, utensils for preserving the guts of the dead and musical instruments .
 

 






 





 
 
 



 

 






 





 
As for ceramics in the Coptic civilization in Egypt, it was an art of a religious nature as a result of being influenced by the Christian religion, and this appeared in the frequent use of Christian symbols such as crosses and the tendency to symbolism in most of the decorations. And he was famous for his many pottery models that were used in monasteries and churches, such as the halls, the ostraca and the sanctuaries of Saint Mina.

 

 
 



 

Keywords

Main Subjects


[1] ) ثروت عکاشة , " الفن المصري القديم , الجزء الاول : العمارة " , الهيئة المصرية العامة للکتاب , 1990 .
 
[1] ) ميلفين برجر , جيلدا برجر. , " مومياوات الفراعنة : استکشاف وادي الملوک "  , دار نهضة مصر , 2006 .
 
 
[1]  ) جلال احمد ابوبکر : " الفنون القبطية " ,  مکتبة انجلو المصرية , 2011.
 
[1]  ) حسن الباشا : " موسوعة العمارة و الاثار و الفنون الاسلامية" , المجلد الرابع .  دارالاوراق الشرقية , الطبعة الأولى , 1999.
 
[1]  ) حسن الباشا : " موسوعة العمارة و الاثار و الفنون الاسلامية " , المجلد الثالث , دار الاوراق الشرقية  ,  الطبعة الأولى , 1999.
 
 [1]  )معجم اللغة العربية المعاصر
 
[1]  ) المعجم الغني
 
[1]  )المعجم الرائد
 
 [1]  ) طلال أسد ، " الهيکل الديني تحت الأنثروبولوجيا " ، 1982.
 
[1] ) طلال أسد ، " الهيکل الديني تحت الأنثروبولوجيا " ، 1982.
 
[1] ) عبدالله الحداد ، " فن تشکيل الخزف "  , الطبعة الأولى , صفحة 11 .
 
  [1]) جيمس هنري برستد. , فجر الضمير,  ترجمة سليم حسن  , 2014 ص 63
 
[1] ) جيمس هنري برستد. , المرجع السابق , ص 63
 
[1]  ) محمد شاکر أحمد الجعلي, أ., أميرة, محمد على, سلامة, ابراهيم رجب الشوربجى, & محمد. (2019). دور الرمز ودلالاته في فن النحت البارز المصري القديم. مجلة بحوث التربية النوعي2019(55), 354-378
 
[1]  ) سعيد حربي : "الأساليب والاتجاهات في الفن المصري القديم 3800 ق.م – 332 ق.م "، الهيئة المصرية العامة للکتاب ،القاهرة، 2014 ، ص82
[1]  )جلال أحمد أبو بکر : " المتوارث من مصر الفرعونية " ، دار المعارف ، القاهرة ، 2014 م ، ص53 .
 
[1]  ) کلارک , الرمز و الأسطورة في مصر القديمة , ترجمة أحمد صليحة , القاهرة , 2003 , ص 215
 
[1]  ) سبنسر , الموتى و عالمهم في مصر القديمة , ترجمة أحمد صليحة , القاهرة , 1997 , ص 217
 
[1]  ) وسيم السيسي: " مصر علمت العالم "، الدار المصرية اللبنانية ، 2015 م ، ص 45
 
[1]  )أحمد جلال أبو بکر " فنون صغرى فرعونية " مکتبة الأنجلو المصرية , 2013 , ص 18
 
 [1] ) کلارک , الرمز و الأسطورة في مصر القديمة , ترجمة أحمد صليحة , القاهرة , 2003 , ص 215
 
[1])  Bludge ,Book of the Dead, p 233,234,362,363
[1]  ) سبنسر , الموتى و عالمهم في مصر القديمة , ترجمة أحمد صليحة , القاهرة , 1997 , ص 251
 
[1] )محمد السيد عبد الغني , جوانب الحياة في االعصرين البطلمي و الروماني , دار المعارف الجامعية , الأسکندرية , 2001 , ص  391
 
[1]  ) زبيدة محمد عطا , قبطي في عصر مسيحي , المجلس الأعلى للثقافة , القاهرة , 2003 , ص 304
 
 [1] )محمد عبد الفتاح السيد , المصريون و المسيحية حتى الفتح العربيي , منشأة المعارف , الأسکندرية , 2001 , ص 14 ص 15
 
[1] )محمد محسن عطية , الفن و عالم الرمز , دار المعرفة , الطبعة الثانية , القاهرة , 1996 , ص 64 .
 
[1]  ) عزوان زکي محمد , الآثار القبطية و البيزنطية , مصر , الأسکندرية , 2002 , ص 240.
[1](Kamll,M,Egypt’s civilization in Coptic Period , London , pp 132_133
[1] (Goldlewski,w,ed, Coptic studies , 1990 , p336
[1] (Alkharat , E.,(ed) L’Art Copte en Egypt , Paris , 2000 , p 17
  [1]  )عبدالخالق شيحة , الخزف الإسلامي في العصر الأيوبي في مصر و بلاد الشام , القاهرة , 2006
 
  [1]  ) زکي محمد حسن , الفنون الإسلامية , 2014 , ص 46
 
[1]  ) نعمت إسماعيل علام , فنون الشرق الأوسط في العصور الإسلامية , دار المعارف , القاهرة , الطابعة الخامسة , ص 83
 
 
[1]  ) الباشا ,حسن , موسوعة العمارة و الآثار و الفنون اللإسلامية _ المجلد الثاني , القاهرة , الدار العربية للکتاب , 1999, ص 22
 
 [1]  ) نعمت إسماعيل علام , فنون الشرق الأوسط في العصور الإسلامية , دار المعارف , القاهرة , الطابعة الخامسة , ص 124