Folk Stories and Mythology as Inspiration for folk painting between Past and Present

Authors

1 Professor of Design, Department of Decoration, Department of Decoration Faculty of Applied Arts -helwan University

2 Assistant Professor and Head of the Department of Decoration Faculty of Applied Arts - Damietta University

3 Instructor of the Department of Decoration, Faculty of Applied Arts, Damietta University

4 Teaching assistant in the decoration department Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

folk painting has been influenced by folk stories and mythology so it draws it in its symbols throughout the ages .The popular painter in his painting tells a story inherited from his ancestors or influenced from his diaries, or he tells a myth that he was influenced by, which made his paintings unique with different artistic features that this research studies. Folk art is the art that the masses invented to decorate the elements of their daily life, including tools, joys, or occasions, regardless of their goals and manifestations. This research studies the effect of folk mythology and the story transmitted through the ages on the art of popular painting and how the folk artist translated his beliefs into symbols and shapes that influenced folk art throughout the different ages and made it acquire a characteristic and distinctive characteristic from the rest of the arts around him. The folk artist deals only with subjects that he knows inherited and responds to the needs of the society in which he lives. It is a highly applied art that serves his community and expresses its aesthetic function in a wonderful manner, as it is the origin of the environment that expresses it aesthetically and performs its aesthetic function to the fullest, and what really distinguishes it is that it stems from a distinctive philosophical thought of the artist and society, and this research will shed light on his philosophy beyond This art.

Main Subjects


- أحمد إسماعيل النعيمي، الأسطورة في الشعر العربي قبل الإسلام، سينا للنشر، 1995
2-احمد عبده خليل، الرموز والمعتقدات عند الفنان الشعبي المصري کمصدر لابتکار تصميمات للمعلقات النسجية الحديثة، رسالة ماجستير، جامعة حلوان، کلية الفنون التطبيقية، القاهرة  2001.
3-أحمد محمد عبد الرحيم، دور الحکاية الشعبية في تنشئة الطفل، الندوة العلمية للمهرجان الثاني لفنون طفل الصعيد2001.
4-أمينة حلفاوي وسعاد شلالي، مورفولوجيا الحکاية الشعبية، رسالة ماجستير، قسم اللغة والأدب العربي، کلية الآداب واللغات، الجزائر2016/02017،.
5-أکرم قانصو، التصوير الشعبي العربي، الکويت1995
6- برکات سعيد محمد الفنون الشعبية في البيئة المصرية کمصدر لإثراء التصميمات الزخرفية، قنا2014.
7- حسن سليمان، کتابات في الفن الشعبي، القاهرة 1976
8 -حنان سمير عبدالعظيم ،صياغة معاصرة للرموز الشعبية العربية في مجال الرسم ،بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية ،جامعة دمياط
9- داليا علي عبد المنعم عبد العزيز، الدلالة الرمزية في الفنون الشعبية کمصدر إبداعي في الجداريات الخزفية، مجلة العمارة والفنون، العدد الثاني عشر، الجزء الثاني
10- سعاد سعيدي، الطفل والتراث الشعبي "الحکاية الشعبية أنموذجاً"، مقال في: مجلة مقاليد، العدد10، يونيو2016،
11-سعيدي محمد، الأدب الشعبي بين النظرية والتطبيق، الجزائر1998.
12- سلمي عبد العزيز: تنويعات فولکلورية علي اوتار الزمان والمکان بصور تشکيلية،مجلة الفنون الشعبية، العدد48 ، يوليو-سبتمبر 1995.
13-عبد الحميد بورايو، الأدب الشعبي الجزائري، الجزائر2007.
14-عبد الحميد يونس، الحکاية الشعبية، القاهرة1968
15-عبد الناصر ياسين، الرمزية الدينية في الزخرفية الإسلامية، القاهرة2006.
16-ياسمين عصمت: الفنون الشعبية کمصدر الهام للمعالجات الجدراية المرتبطة بالتنسيق البيئي بالمناطق الساحلية رسالة ماجستير کلية الفنون التطبيقية  جامعة حلوان 2015
17-محمود النبوي الشال، الفنون البدائية والعلاقة بينها وبين الفنون الشعبية، مقالة، مجلة الفنون الشعبية، القاهرة، العدد 37، سبتمبر 1992
18- هبه مصطفى حسين، الرمزية في فنون المسطحات التشکيلية في مصر والاستفادة منها في تصميم طباعة أقمشة المفروشات، رسالة ماجستير، جامعة حلوان، کلية الفنون التطبيقية، القاهرة  1993
19- هنى أحمد محمد يسن، تشکيلات فنية مستلهمة من وحدة ورموز الفن الشعبي المصري، مقال في: المؤتمر الدولي لجامعة المنيا، المجلد الأول2008.
مواقع الانترنت: