Contemporary vision to show the glass aesthetics in the course of teaching still life

Authors

1 Assistant Lecturer, Glass Department, Faculty of Applied Arts, Helwan University

2 Assistant Professor, Department of Glass, Faculty of Applied Arts, Helwan University

Abstract

Still life is a work of art whose main subject is inanimate objects or some elements taken from nature, such as: (fruits - flowers and plants outside their environment - rocks or snails) and sometimes it is for human-made elements such as: (drink cups - books - vases - jewelry - money Mineral - etc....) where they are coordinated in a specific formation and show the aesthetics, rigidity and immobility of these vocabulary, so it is called a silent nature (still life). Still life has witnessed a great development since its inception until the eighteenth century, but with the nineteenth century it gained a high position, when a large number of artists worked in this field such as: (Joya - Courbet - Manet), and with the emergence of many art schools since the beginning of the twentieth century, silent nature has become the creative artistic laboratory for photography and to highlight the emotional and expressive possibilities of its various elements with innovative artistic methods.

Keywords

Main Subjects


  1. أمنية محمد خضير البلادى، "الفعاليات الفنية التشکيلية العامة ودورها فى إثراء الثقافة الفنية لدى عينة من المجتمع غير المتخصصين" مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، مقال 4، مجلد 7 ، عدد1، شتاء 2021
  2. زافين يوسف "أهمية الطبيعة الصامته واتجاهاتها فى التصوير السورى المعاصر – دراسة تحليلية نقدية" رسالة ماجستير، جامعة دمشق، کلية الفنون الجميلة، قسم التصوير، 2015
  3. شاکر عبد الحميد،" العملية الإبداعية فى فن التصوير"، عالم المعرفة، سلسلة کتب شهرية معرفية تصدر عن المجلس الثقافى الوطنى بدولة الکويت، عدد رقم 109، يناير 1987
  4. شهيرة عبد الهادى ابراهيم ، افتکار حامد، " القيم التشکيلية لفن الکولاج لإثراء مجال تصميم الأزياء"، المجلة المصرية للإقتصاد المنزلى، العدد الثانى والثلاثون، 2016
  5. ماهر عبد الرحمن، "جماليات الصورة فى السيموطيقا والفينومينولوجيا"الهيئة العامة لقصور الثقافة، 2005
  6. نشوى محمد حسن، "القيم البصرية والمضامين الفکرية لفن الکولاج کمدخل للمتغيرات التشکيلية فى التصميم"، رسالة دکتوراة، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 2012
  7. هالة  إبراهيم محمد، " الطبيعة الصامتة فى التصوير المصرى المعاصر"، رسالة ماجستير، کلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، 2005
  8. هالة إبراهيم محمد، "برنامج مقترج لتطوير مادة الطبيعة الصامتة لطلبة قسم التصوير بکلية الفنون الجميلة"، مجلة علوم وفنون، المجلد الحادى والعشرون، العدد الرابع، أکتوبر 2009
  9. وديعة عبد الله أحمد أبو بکر، "حقيقة الفن – ماهية حقيقة العمل الفنى من غاية النفع لغاية الجمال" مجلة العلوم والفنون التطبيقية المجلد 2، العدد 3، خريف 2015
    1. Nita Leland, “creative collage techniques” Cincinnati, Ohio, North Light Books, first edition, 1994.