Benefiting from the Egyptian Folklore Symbols in raisin the Aesthetic Value of the Design and Implementation Evening Wear Accessories

Authors

1 Professor of clothing and textiles Head of the Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Ain Shams University

2 Assistant Professor of Apparel and Textile Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Ain Shams University

3 teaching assistant Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, Ain Shams University

Abstract

Folk heritage is an important and essential part of the components of the history of civilization, and it has a role in identifying interactive relationships, and it fulfills human needs because it is practiced by the common people, and symbols of folk art are used.  In highlighting and expressing the heritage and we find that the evening wear complements everything that is worn in the evening from occasions and parties, and is characterized by high-end designs, and the evening wear complements are adorned with embroidery, beads, sequins and lace. The Egyptian design, after its implementation, suggests an aesthetic value. The research aims to benefit from the symbols of the Egyptian folklore in the design and implementation of evening wear complements to raise the aesthetic value of the executed pieces.  The importance of the research is due to the development of awareness of the aesthetic value of the symbols and motifs of Egyptian folk art through contemporary designs for evening wear complements and their implementation, and the research follows the descriptive and empiricalmethod,  the green bird and the palm symbol, then a visualization of the materials and colors was used, several tools were used (a questionnaire to evaluate the proposed designs - a questionnaire to evaluate the executed pieces - a questionnaire to measure the opinions of consumers of the executed pieces). They were judged by professionals and consumers.  The results resulted in the presence of statistically significant differences between the pieces of evening wear accessories implemented with the symbols of "the green bird and the palm" to achieve the aesthetic aspect with regard to the material and the final shape of the product according to the opinions of specialists and consumers. 
 

Keywords

Main Subjects


1
أحمد السيد أحمد الطحان
دراسة تأثير البيئة الاجتماعية علي الزي الشعبي للغجر والاستفادة منه في استحداث تصميمات أزياء معاصرة، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، المجلد السادس، العدد الثاني ، 2019.
2
أسمهان إسماعيل محمد
الدمج بين الأساليب التنفيذية المختلفة للتطريز اليدوي للتوصل الي تصميمات مبتکرة لملابس السهرة، مجلة التصميم الدولية، الجمعية العلمية للمصممين، مج 5 ، 2015.
3
أيمن فاروق عبدالعظيم
طرز التراث المعماري الشعبي النوبي: مدخل لتحقيق التنمية السياحية المستدامة، مجلة الاستواء، جامعة قناة السويس، 2017.
4
أية محمد راضي الأدهم
لعب الأطفال المستمدة من التراث المصري بين الإنتاج والتسويق، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، المجلد السابع، العدد الرابع، 2020م.
5
إيمان عمر عبد اللطيف
الاستفادة من التقنيات المختلفة للطباعة والتطريز علي أقمشة الجينز لملابس الفتاة في مرحلة المراهقة – رسالة ماجستير – قسم الملابس والنسيج - کلية الاقتصاد المنزلي – جامعة المنوفية ، 2010 م . 
6
إيهاب بسمارک الصيفي
الأسس الجمالية والإنشائية للتصميم ، الکاتب المصري ، القاهرة ، 1998.
7
تهاني سعود عايد
زخارف الفن الشعبي والتراث السعودي وکيفية المحافظة عليها من الاندثار، المجلة العربية للعلوم الاجتماعية، المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، مج ع 16-ج3، 2019.
8
ثناء مظهر إبراهيم
استحداث مکملات ملابس لزخرفة العباءات مستوحاه من الفن النوبي، رسالة ماجستير، کلية التربية النوعية، جامعة عين الشمس، 2021.
9
حنان حسني يشار
توظيف خامة الجلد على ملابس السهرة ومکملاتها باستخدام مدرسة الفن التکعيبي، مجلة التصميم الدولية، الناشر الجمعية العلمية للمصممين، مج 5، ع 3، 2015.
10
خديجة سعيد مسفر
تصميم مکملات الملابس مستوحاه من الزخارف الملبسية في قبيلة حرب، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، کلية التربية النوعية، ع23، 2011.
11
رشا عباس محمد
طباعة وتطريز الإيتامين کمدخل لزخرفة مکملات الملابس لتصلح للطالبة الجامعية، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنورة، 2010.
12
زهراء خواني
التوظيف البصري للتراث الشعبي، مجلة دراسات فنية، جامعة تلمسان، مج 1 ، 2016. 
13
سارة شوقي حمدي
إمکانية الاستفادة من الزخارف الشعبية بالمحافظات السياحية في عمل تصميمات ملبسية والمکملات الخاصة بها لشباب جمهورية مصر العربية، 2016.
14
سالي أحمد أحمد العشماوي
تقنيات الدمج بين فن الکروشيه وأقمشة ملابس السهرة، مجلة التصميم الدولية، الجمعية العلمية للمصممين، مج 6 ، 2016م.
15
سامي بخيت عبد الصالحين
زخارف الحرف الشعبية المصرية بين التراث والمعاصرة، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 2013.
16
سماء أحمد وحيد
التراث الشعبي وتأصيل الهوية المصرية في تصميم الحلي، مجلة العمارة والفنون الإسلامية، المجلد ع 11 ، 2018.
17
شريف محمد يوسف
الاستفادة من توليف بقايا الجلود واقمشة الجينز في تصميم بعض مکملات الملابس، رسالة ماجستير، قسم الملابس والنسيج، کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية، 2015.
18
صباح عبد العزيز محمد
إمکانية توظيف الموروث الشعبي وما يستلهم من زخارف لعمل تصميمات تصلح کمعلقات نسجيه، مجلة علوم وفنون دراسات وبحوث جامعة حلوان، مج 20، 2008.
19
صفوت کمال
مدخل لدراسة الفولکلور الکويتي، ط3، الهيئة المصرية العامة للکتابة، 2005.
20
علي السيد زلط
استحداث تصميمات مستوحاه من التراث الشعبي المصري والسعودي لإثراء التصميم الزخرفي للملابس الخارجية للمرأة، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، ع32 ، 2013.
21
علي السيد زلط
الاستفادة من التراث الشعبي المصر والخليجي لإثراء تصميم الزخرفي لملابس السيدات الخارجية،2014
22
علي زين العابدين
فن صياغة الحلي الشعبية النوبية، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1981.
23
غادة شاکر عبدالفتاح
الحفاظ على الموروثات الشعبية المصرية بتصميم مفروشات ذات خواص جمالية واقتصادية وتنفيذها بأسلوب الخيامية، 2012.
24
فهد علي الغامدي
الاستفادة من التراث البيئي بمنطقة الباحة في التصميم الداخلي للمسکن المعاصر، رسالة ماجستير، کلية التربية، جامعة أم القرى، 2000.
25
فيفيان فهيم السيد أحمد
المفردات التشکيلية في مختارات من الفن الشعبي وتوظيفها في تصميم أقمشة المعلقات المطبوعة، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، المجلد السادس، العدد الخامس، 2019م.
26
ماجدة محمد ماضي
إثراء مکملات ملابس السهرة بفن الباتشوورک، مجلة بحوث التربية النوعية، ع 45، 2017م.
27
محمد الجوهري
مقدمة في دراسة التراث الشعبي المصري، الطبعة الأولى، 2006.
28
مني محمود فراج
استخدام أسلوب الطرق في استحداث جداريات معدنية مستوحاه من رسوم السير الذاتية في الفن الشعبي، رسالة ماجستير، کلية التربية النوعية، قسم التربية الفنية، جامعة عين شمس، 2005.
29
نادية محمود خليل
مکملات الملابس والإکسسوار فن الأناقة والجمال، الطبعة الثانية، دار الفکر العربي، القاهرة، 2001.
30
نشوي محمد نبيل
إمکانية الاستفادة من الزخارف الشعبية لمحافظة الدقهلية في زخرفة وتطوير الأزياء المتسمة بالأصالة والمعاصر للمرأة المصرية، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، کلية التربية النوعية، ع 12، 2008.
31
نيفين محمد خليل
فن التصوير الشعبي، مطبعة الصخرة بريس، 2010.
32
هاجر حلمي محمد
معالجات تصميمية لملابس السهرة لتدعيم القيمة الجمالية للمظهر العام، مجلة کلية التربية النوعية، جامعة قناة السويس، مجلد ع16، 2010.
33
هالة محمد مصطفي
توظيف زخارف التراث الشعبي المصري في تصميم وإنتاج أزياء المرأة المعاصرة، مجلة التصميم الدولية، الجمعية العلمية للمصممين، مج 8 – ع ،2018.
 
References:
1
Cairene Folklore, page 355, 2016.
 
2
Sinziana Romanescu
 
An Analogical Approach to Colors and Symbolism in Romanian and Turkish Folk Art, 2021
 
3
Taban Ghanbari
Semiotics Content Of The Fields affecting on Graffiti and Decorations of Zand Era With an Emphasis on Folk Art Themes, page 87, 2017.
4
Yaqout Al-DEEB
Research on Cinema and Its Role in Preserving the Egyptian Folklore by Applying it to Samples of Films, VOL. 2, page 7, 2019.