A Contemporary Design Vision for Women's Clothing Inspired by the Architectural Style of the Great Mosque of Mecca

Author

Assistant Professor, Department of Fashion Design - Faculty of Home Economics - University of Bisha

Abstract

There are many sources of fashion design and differ according to each designer’s vision of these sources, and the sources of inspiration help the fashion designer to extract many new ideas that are commensurate with the nature of society, its culture, its economic, intellectual and scientific status, and the extent of its adherence to religion and customs and traditions that do not contradict religious rules. Islamic architectural styles are considered among the most important. The most important design sources because of their special spirit, whether in the colors or the internal and external lines of the architecture or the distinctive decorative units that feel spiritual for those who see them. As he said in the Holy Writing: “The first house was built for the people who were in Bakkah is blessed.” This place is also honored by the presence of people from all sides for Hajj and Umrah, and due to the distinctive architectural style of the Great Mosque of Mecca, the research problem was represented in how to design a group of designs with a modern vision of women’s clothing inspired by the architectural design of the Great Mosque of Mecca. To take advantage of the architectural design of the Great Mosque of Mecca and its colors and various decorative units in the revival of heritage and Islamic architecture. The research assumes that there are statistically significant differences between the proposed designs in achieving the functional and aesthetic values ​​of the proposed designs. The importance of the research shows the employment of Islamic architecture in quoting and drawing inspiration from a group of designs for women's clothing with a modern vision. One of the most important results of the research was the presence of statistically significant differences between the opinions of the arbitrators about the proposed designs, where the third design had a quality factor of 94.43%, followed by the fifth design with a quality factor of 93.06%, and the tenth design had the lowest evaluations with a quality factor of 79.17%. One of the most important recommendations is to pay attention to multiple sources of inspiration, especially Islamic architecture and presenting it with modern visions that suit different    categories.

Keywords

Main Subjects


توظيف مصادر الالهام المختلفة والاستفادة منها لخدمة تصميم الأزياء.
2-فتح المجال للباحثين لإجراء المزيد من الأبحاث في العمارة الإسلامية وتوظيفها في تصميم الازياء.
3-خلق رؤي تصميمية جديدة بروح تراثية بعد الانفتاح على العالم.
المراجع:
1-أبو صالح الالفي: "الفن الإسلامي"، دار المعارف، ط3 ،1998م.
2- أحلام مصطفى حمزة بصنوي:" العــالمــات الإرشادية فـي الحــرم المکــــي "ماجستير، مکة المکرمة، صحيفة الندوة،
1430، العدد 15402.
3-   أيمن فاروق عبد العظيم المليجي: "طرز تشکيل التراث المعماري في شارع المعز کمدخل لإثراء التصميم المعماري المعاصر" مجلة التراث والحضارة، جامعة قناة السويس، مرکز بحوث التراث والحضارة، العدد 6، 2016.
4-ايمان يسري مصطفي:" رؤية تصميمية مبتکرة لتطبيقات بعض عناصر وأسس التصميم بملابس السيدات " مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية مجلد4، العدد ،16اغسطس 2019.
 5-  تحية کامل حسين: "الأزياء لغة کل عصر"، دارالمعارف،2001م.
6- حاتم محمد فتحي ادريس "استخدام بعض الفنون الخداعية کمصدر إلهام لتصميم الأزياء "مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، کلية الفنون التطبيقية، مجلد 5، العدد 2، ابريل ،2018م
7-حلا الصابوني، على السرميني: "ملخص الفن الإسلامي في المشرق العربي منذ نشأته حتى القرن العاشر الميلادي في نماذج من الفنون الجدارية (فسيفساء وتصوير جداري)"، مجلة جمعية دمشق للعلوم الهندسية، مجلد 25، العدد الثاني،2009م.
8- خالد محمود الشيخ: "منظومة للتصميم وتطوير المنتجات في صناعة الملابس الجاهزة"، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان ،2010م.
9- رحاب عبد الفتاح نصير: "مرونة العناصر الإسلامية في تحقيق قيمها داخل الفراغ المعماري وتأثيرها على الاتجاهات المعاصرة في التصميم"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، العدد 7، 2017م.
10- سلوى أحمد محمود رشدي، محمد على محمود، ولاء امام أحمد: "الصياغات التشکيلية للجدارية الخزفية المعاصرة ودورها الجمالي کمکمل معماري"، المجلة المصرية للدراسات المتخصصة، جامعة عين شمس، کلية التربية النوعية، العدد 24، 2019م.
11- شرين سيد محمد حسن: "معالجات مبتکرة لتصميم ملابس السيدات بدمج تقنيات زخرفية المستوحاة من اتجاه التفکيکية بالعمارة الحديثة"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، العدد 23، 2020م.
12-شرين سيد محمد: "رؤي جديدة لتصميم ملابس السيدات باستخدام الخامات الباعثة للضوء کمصدر للإلهام "، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، کلية الفنون التطبيقية، مجلد 7، العدد 2، ابريل ،2020م
13- عمرو جمال الدين حسونة:" أزياء الطراز الباروکي مصدر الهامي لتصميم الموضة الراقية "مجلة التصميم الدولية،
مج 4، عدد 3، يونيو 2014م.
14- عمرو جمال الدين حسونة: "مدرسة الباوهاوس وتأثيرها على التصميم الداخلي وتصميم الملابس"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، العدد 19، 2020م.
15- نشأت نصر الرفاعي: "إعداد برنامج لتذوق الفنون الحديثة في مجال تصميم الأزياء"، رسالة دکتوراه غير منشورة، کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفیة،2000م.
16- نها فخري عبد السلام إسماعيل: "الرمز والوظيفة والجمال قيم حاکمة في التصميم الداخلي والأثاث للحرم المکي"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، العدد 7، 2017م.
17- هبه محمد عکاشة: "الزخارف الإسلامية مصدرا لاستلهام تصميمات طباعة الأزياء المواکبة لاتجاهات الموضة العالمية"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، العدد 3، 2016م.
 18- يسري معوض عيسى احمد: " قواعد واسس تصميم الأزياء " عالم الکتب، القاهرة، 2011م.
19- Seivewright, Simon : Basics Fashion Design01, " Research and Design AVA Publication ", SA,(2012):pp.6,26 15.
20- https://www.google.com.sa/search,6/08/2021