Kinetic Illusions as a Contemporary Design Trend for Relief Sculpture.

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sculpture and Architectural Formation, Faculty of Applied Arts, Damietta University

2 Assistant Lecturer, Department of Sculpture and Architectural Formation, Faculty of Applied Arts, Damietta University

Abstract

The art of relief sculpture in the current era has been affected by all the previous civilizations and thought, and witnessed technical development in the implementation of sculptures, from the beginning of the Industrial Revolution to the technological development that dominates our current world. However, this current development specializes more in the technical aspect of implementation, which affected the design and gave new solutions to implement more complex forms, but this development concerned some technical solutions to implement the forms only. From this point the research problem appears, as it is that despite Evolution The relief design still lacks to put a new methodology at the heart of the sculptural design thought in a different way than before. The research assumes that it is possible, through the study of visual perception processes, to benefit from the phenomenon of optical deception in developing a new thought for the design of relief sculpture as a contemporary development stage for this art, especially the kinetic illusion that emerges in the form of the inertia of the visual or mentally perceived movement with optical illusion. The research aims to study the process of optical illusion and benefit from it to achieve kinetic illusion in the relief sculpture within the scope of the fourth dimension as a contemporary design trend. The importance of the research is due to the opening of a design field and a new vision for the art of relief sculpture in the field of optical deception, and the use of studies of the foundations that controlling kinetic illusion to develop the design thought of the art of relief sculpture. The research methodology relies on the descriptive analytical method and studies the foundations and theories of optical deception and concepts of the fourth dimension

Keywords

Main Subjects


  • دودويل: دراسات في جهاز الابصار، ترجمة فؤاد أبو حطب، عالم الكتب، القاهرة , 1972.
  • كين روبنسون: صناعة العقل – دور الثقافة في تشكيل عقلك المبدع، ترجمة رامه موصللي، دار شعاع للنشر والعلوم، الطبعة الاولى , 2003.
  • Galotti: Cognitive Psychology and out of the laboratory, publisher: Vicki Knight, U.S.A, 2004.
  • شاكر عبد الحميد: الفنون البصرية وعبقرة الادراك، الهيئة المصرية العامة للكتاب , 2008.
  • عز الدين إسماعيل: الفن والإنسان، دار القلم، بيروت, 1974.
  • طالب الخفاجي: البعد الرابع، الدار العربية للعلوم, 1989.
  • ب.س. ديفيز: المفهوم الحديث للمكان والزمان، ترجمة السيد عطا، الهيئة المصرية العامة للكتاب, 1996.
  • حسن محمد حسن: مذاهب الفن المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة.
  • روبرت جيلام سكوت: أسس التصميم، دار نهضة مصر، القاهرة، جمهورية مصر العربية، 1992م.
  • سليم الحلو: الموسيقى النظرية، أصول الموسيقى العربية وقواعدها العامة، الطبعة الثانية، دار مكتبة الحياة، بيروت, 1958.
  • علي عبد المعطي محمد: قضايا الفلسفة العامة ومباحثها، دار المعرفة الجامعية بالإسكندرية, 1968م.
  • عصام محمد درويش: دينامية المكان – الزمان في سمبوزيم النحت الدولي بأسوان وأثره على صياغة الشكل النحتي، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان, 2004م.
  • سامي خشبة: مصطلحات فكرية، المكتبة الأكاديمية، القاهرة, 2003.
  • محمود البسيوني: "الفن في القرن العشرين"، دار المعارف، مصر، 1983م.
  • نيكولاس ويد: "الأوهام البصرية فنها وعلمها"، ترجمة مي مظفر، دار المأمون للترجمة والنشر، العراق، 1988م.
  • طه محمود محمد السعيد: القيم الجمالية والتقنيات المستخدمة في معالجة الحوائط باستخدام بلاطات النحت البارز التكرارية، رسالة ماجستير، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط, 2018م.
  • محمود عبد العاطي: "دراسة تجريبية للإفادة من أهداف التشكيل عند فنان الحركة والضوء في التصوير الحديث"، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1981م.
  • عبد الرحمن النشار: "التكرار في مختارات فن التصوير الحديث والإفادة منه تربويا، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1978م.
  • Greg roza: "An Optical Artist" Exploring Patterns and Symmetry, The Rosen Publishing Group, New York, 2005.
  • علي السلمي: اتجاهات جديدة في الفكر التنظيمي، عالم الفكر، العدد الرابع، المجلد الثامن، وزارة الأعلام بدولة الكويت.
  • كوثر كوجك: مقدمة في علم النفس، عالم الكتب، القاهرة، 1977.
  • محي الدين سيد طربية: الإمكانات التشكيلية لاستخدام المربع في التصوير الحديث، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1981.
  • إيهاب بسمارك نصر الله الصيفي: " توظيف الطاقة الكامنة في العناصر الشكلية لتحقيق البعد الجمالي في انشائية التصميم "، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1991م.
  • https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%AF%D9%82%D8%A9 (17-يناير-2022)
  • https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A8%D9%83%D9%8A%D8%A9 (17-يناير-2022م)
  • سلمى محسن: "الاحياء في العمارة"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد السابع، العدد الثالث، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط، 2020.
  • سلمى محسن: "الفكر النحتي في تصميم الفراغ العمراني"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد الثامن، العدد الثاني، كلية الفنون التطبيقية، جامعة دمياط، 2021م.