The Aesthetic of Arabic Calligraphy and using it in Designing Printed and Embroidered Feminine Cloth

Authors

1 Lecturer at the Higher Institute of Applied Arts Fifth Settlement – Textile Printing Department Dyeing and processing

2 Lecturer at the Higher Institute of Applied Arts Fifth Settlement – Ready-to-wear Section

Abstract

With all its forms, fonts and arts, the Arabic language has created beautiful aesthetic signs in many different fields. It enabled the dialogue between different cultures and helped in moving and spreading knowledge between different cultures in Europe. The Arabic calligraphy is considered as a kind of cultural dialogue; as it contains a lot of fine aesthetic values. The most famous ones are: Kofi, Ruq’a, Diwani and Persian.  That should be preserved as a cultural heritage and cultural communication bridge. The research problem can be summarized in the following question: Is it possible to take advantage of Arabic Calligraphy as an artistic and aesthetic value to create contemporary printed and embroidered designs of feminine cloth and suitable for contemporary times? Therefore, the two researchers believe that, by developing designs suitable for contemporary women's fabrics, it is possible to enrich the textile field and contribute to make Arabic Calligraphy in Egypt more widespread, in light of the extreme decline and the progress of the non-Arabic speaking countries in this fertile field. The importance of research is how to assign Arabic letters calligraphy in designing ladies’ fabrics that are digitally and manually printed and modern digitally and manually printed embroideries. 
Through the design applications of the Arabic calligraphy represented in letters. The two researchers have followed the analytical descriptive approach to analyze the printed and embroidered designs created. The arbitrators emphasized the presence of fine and aesthetic values of the elements of font, color, light, shadow, spatial depth, rhythm, unit and diversity of design, The most important conclusion of this research that there are significant statistic differences between the judges' responses towards the designs, The researchers recommend using the possibilities of computer with maintaining the liner basics and aesthetics which is a fertile field for innovation and creation.

Keywords

Main Subjects


  1. أولا: المصادر :القرآن الكريم.

    ثانيا: المراجع باللغة العربية

    1. البابا ، كامل: 1988م ، روح الخط العربي ، دار العلم للملايين ، د . ن،ص36
    2. البلاوالي،علي عبد الحكيم محمود: 2015م ، ترجمة كتاب الطباعة ثلاثية الأبعاد (3d printing) د.ت ، ص7، 41،  7-20.
    3. الجوهري، رجاء السيد: 2001م، فنان البديع الشاعر إبراهيم بن هرمه القرشي، منشاة المعارف الاسكندرية ، ص293-307.
    4. الدجوى، أحمد عبد العزيز: 2010م، الخط العربي والخطوط اللاتينية، دار القومية العربية للثقافة والنشر ، ص.14،16.
    5. الصايغ، سمير: 1988م، الفن الإسلامي قراءة تأملية في فلسفته وخصائصه الجمالية، بيروت دار المعرفة ، ص69.
    6. الطايش،علي أحمد: 2000م ، الفنون الزخرفية المبكرة ، ط1، زهراء الشرق، القاهرة، ص15،16.
    7. آل سعيد، شاكر: 1988م، الأصول الحضارية والجمالية للخط العربي، دار الشئون الثقافية العامة ، بغداد ، ص33،34.
    8. بخيت، سامي: 2013م، زخارف الحرف الشعبية المصرية بين التراث والمعاصرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ص169،170.
    9. حمودة، سعد سليمان: 1996م، البلاغة العربية دار المعارف، القاهرة ،ص28-30.
    10. رضا، صالح: 2007م، الفن التشكيلي المعاصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، ص9،10.
    11. سهيل، محمد ياسر: 2014 م ، تصميم الخط العربي، دار الكتاب الحديث، ص18،19،13-22
    12. صالح ،جلال أمين: 1922م ، مذكرات في الخط العربي، الطبعة ا لثالثة ، المطبعة الاهلية للأوفست ،ص 10.