Design Thinking as Gateway to the Development of the 21st Century Skills of the Students of Ceramic Art Dept. at the Arts Colleges

Author

Assistant Professor of Ceramics - Faculty of Art Education - Helwan University

Abstract

This research aims at learning about the concept of design thinking، its roles in promoting creativity and innovation in problem-solving and other skills of the 21st century، its pioneers، its various fields and the applicability of its methodology to the students of Ceramic Art Dept. at the Arts Colleges، in accordance with the model of Stanford University "HPI Stanford", which is divided into five stages":
1-Living and identification with، 2-Defining the problem، 3-Proposing the solution through brainstorming، 4-The (initial) model and 5-Testing and assessment.
In addition to the possibility to and the method of applying these stages in practical in the field of designing، executing and teaching the ceramic art, through designing and making a group of ceramic souvenirs.
Despite the potentials of the design thinking in ceramic art field at the design artistic level، at the academic level and at the developmental economic level، there are very scarce researches addressing this concept in the ceramic art.
The research addresses the way to apply the design thinking methodology to upgrade the competence of the ceramic art students and develop their design, personal and creative skills (the 21st century skills) to keep pace with the real requirements of the job market. 
The research aims at presenting a methodology for applying the design thinking in the field of teaching، designing and performing ceramic art، in order to develop creativity، innovation and the 21st century skills.
The research supposed that the development of student's creativity and skills, through the ceramic art program and curricula at the higher education colleges and the arts department، can be done by applying the project-based design thinking concept (Design Thinking Project Based Learning – DTPBL).
As a successful method for teaching، designing and execution at the same time، which can develop the student at the creative، innovative، professional and personal levels.
The research sample consisted of 25 female students of the second year- the fourth level at the art education department، Taibah University in Madina، the KSA، during the academic year 2018-2019.
The research adopted the descriptive analytical approach for its theoretical frameworks and the semi-experimental approach for the practical framework

Keywords

Main Subjects


  1. البذرة.ولاء حامد محمد(2021): منهجية لتطبيق التفكير التصميمى لتصميم مكملات أدوات المائدة الزجاجية، المؤتمر الدولي السابع التراث والسياحة والفنون بين الواقع والمأمول، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية عدد خاص، 1861-18800.
  2. الباز.مروة محمد محمد (2018): فعالية برنامج تدريبي في تعليم (STEM) لتنمية عمق المعرفة والممارسات التدريسية والتفكير التصميمى لدي معلمى العلوم اثناء الخدمة، جامعة أسيوط- كلية التربية، مجلة كلية التربية، مصر، 1-54.
  3. الدعجانى نورة محسن محمد(2019): توظيف القيم الجماليه المستوحاة من الزخارف الشعبية للأزياء التقليديه النسائية بمحافظة الطائف في تنفيذ تذكارات سياحية .مجلة الفنون والعلوم التطبيقيه .جامعة دمياط.المجلد السادس.العدد الثانى.75-86
  4. الصانع. خولة عبد العزيز حماد واخرون (2018): درجة مواءمة أسلوب حل المشكلات المستخدم في الجامعات الرسمية من قبل الاكاديميين والاداريين في الاردون مع خطوات التفكير التصميمى من وجهة نظرهم، الجمعية الأردنية للعلوم التربوية، المجلة التربوية الاردنيه، المجلد الثالث، العدد الرابع، 256-276.
  5. الشريف.دلال عبد الله الحارثي (2020): استراتيجية التفكير التصميمى لرفع الوعى الجمالي والأداء التسويقي (معرض تشكيلى للخامات علي الجسم الصناعى – دراسة تطبيقيه)، مجلة الفنون والادب وعلوم الانسانيات والاجتماع، المجلد 51، 423 -453.
  6. المظلوم.هند محمد إبراهيم واخرون (2020): برنامج تدريبي قائم علي مدخل التفكير التصميمي لتنمية مهارات تسويق الذات وخفض قلق المستقبل المهني لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي –جامعة حلوان، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية- المجلد السادس- العدد الثلاثوون، 37 -107.
  7. المطيعي. ميسرة عاطف محمد نجيب (2021): اثر تطبيق نماذج التفكير التصميمي علي طلاب التعبئة والتغليف اتنمية مهارات التفكير الإبداعي، الجمعية العربية للحضارة والفنون الاسلامية، مجلة العمارة والفنون الإنسانية، المجلد السادس، العدد التاسع والعشرين، 411-432.
  8. الناجى. عبد السلام عمر(2020): أنموذج تطوير المنهج باستخدام التفكير التصميمي، جامعة كفر الشيخ –كلية التربية، مجلة كلية التربية، المجلد العشرون- العدد الثانى، 75-116 .
  9. النجار.مهدية محمد (2021):اثر استخدام تكنولوجيا التحكم الرقمي في تصميم مكملات أزياء من الخزف ,مجلة الفنون والعلوم التطبيقية,جامعة دمياط ,الجلد الثامن,العدد الثانى,21-42.
  10. ديفنتالا.انيتى واخرون (2017): فكر واعمل كمصمم:كيف يدعم التفكير عبر التصميم الابتكار في التعليم من مرحلة الروضة حتى الصف الثانى عشر، مؤتمر القمة العالمي للابتكار في التعليم(Wise)، مؤسسة (IDEO)، 1-122.
  11. رسلان، آمال.(2019): الهدايا التذكارية تاريخ الاسترجاع 11/6/2019 الثلاثاء نشر بموقع https://cutt.us/yw9vv
  12. شحات، حسين. (2010). الحرف التقليدية بين القصور الشكلي والخبرة الميدانية والتقنية. بحث منشور. المؤتمر الدولي الثاني للفنون التشكيلية حوار جنوب جنوب. جامعة جنوب الوادي.
  13. صبحي، سنية خميس(1991): "تطويع الزخارف الفرعونية لخدمة الإعلام السياحي"، رسالة دكتوراه، جامعة حلوان، قسم الملابس والنسيج: كلية الاقتصاد المنزلي، ص77.
  14. طه.مروة حسين إسماعيل (2018): نموذج تدريسي قائم علي مدخل التفكير التصميمي في تنمية بعض مهارات القرن ال21 لدي الطالبات المعلمات، شعبة جغرافيا بكلية البنات، مجلة كلية التربية- جامعة الإسكندرية، المجلد الثامن والعشرون، العدد الثانى.(55-90).
  15. عبدالعال.عبد العال محمد (2021): التفكير التصميمي ودورة في تطوير تعليم تصميم الحلي، الجمعية العلمية للمصممين، الجمعية العلمية للمصممين، مجلة التصميم الدولية، المجلد الحادى عشر، العدد الأول، 43-47.
  16. عبد العال. رشا محمود بدوى (2019): منهج مقترح في العلوم قائم علي التفكير التصميمي لتنمية الوعى الصحي والمهارات الحياتية لدى دارسي ما بعد محو الامية، جامعة عين شمس –كلية التربية، مجلة كلية التربية في العلوم التربوية، المجلد الثالث والاربعون- العدد الأول، 17- 108.
  17. عبد المجيد.اسماء محمد نبوي(2021): فاعلية التفكير التصميمى الرقمي وتطور تكنولوجيا الطباعة الرقمية للمنسوجات، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، مجلة التراث والتصميم، المجلد الأول العدد الخامس، 1-17.
  18. فران، اريج.(2014) : مشغولات تذكارية مستلهمة من تراث الحجاز لإثراء الجانب السياحي في المملكة العربية السعوديةز رسالة ماجستير. كلية التربية. قسم التربية الفنية. جامعة أم القرى.
  19. كاتب، نجلاء عمران (2014). منهجية التفكير التصميمي المرتكز على التصميم الإنساني في القطاع الصحي، ملتقى القطاع الصحي غير الربحي.
  20. لطيف.وسام توفيق(2021): التفكير التصميمى لدى طلبة معاهد الفنون الجميله، مجلة الدراسات المستدامة، السنة الثالثه، المجلد الثالث، العدد الثالث، 261-285.
  21. نوير.مها فتح الله بدير(2021): فاعلية توظيف استراتيجية البنتاجرام (Pentagram) في تدريس الاقتصاد المنزلي لتنمية التفكير التصميمى وتحقيق الازدهار النفسي للطالبات ذوات العجز المتعلم بالمرحلة الإعدادية، جامعة المنيا-كلية التربية النوعية، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، المجلد السابع، العدد الرابع والثلاثون.237-315.
  22. المراجع الاجنبية:

    • Bechman, S. & Barry, M. (2007): Innovation as learning process: Embedding Design Thinking (Published Master’s Thesis). School of Business’ University of California
    • Brown.T.(2009).Change by design thinking  transform organizations and  inspires  NEW YORK، NY:Harper Collins.
    • Brown, Tim (2017): Design Thinking, Thoughts by Tim Brown, https://www.ideo.com
    • Brown, T.(2008) "Design Thinking." Harvard Business Review P:84–92، June،
    • school at Stanford University (2017): The K12 Lab Wiki, https://dschool-old.stanford.edu/groups/k12/wiki/e04cb/HFLI_Rubric.htms
    • (2015) The Field Guide to Human – Centered Design. San Francisco. CA, USA: IDEO.
    • Jacobson – Lundeberg, V. (2016). Pedagogical Implementation of 21st Century Skills. Educational Leadership and Administration, 27, 85.
    • Koh, J. H. L., Chai, C. S., Wong, B., Hong, H. Y. (2015) design thinking and education. In design thinking for education (pp. 1-15). Springer, Singapore.
    • Thoring and R. M. Muller. (2011) “understanding the Creative Mechanisms of Design Thinking: An Evolutionary Approach.” In proceedings of DESIRE, 11, The Second Conference on Creativity and Innovation in Design. Germany. P: 137-147.
    • Martin, R. (2016): Design Thinking and How It will Change Management Education – An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education. Vol. 5, No. 4, 5123-523.
    • Manchanda, N. (2016): How design thinking can transform your child’s creativity, Retrieved at 11-11-2020, available from https://how-design-thinking-can-transform-your-child-s-creativity-46700b3ee70e
    • National Education Association. (2012). Preparing 21st century students for a global society: An educator’s guide to the “four Cs.”. Alexandria, VA: National Education Association
    • Schawbel، D David and Tom Kelley.( .(2013).):How  to gainonfidence at work.Retrieved
    • Schneider, M. Stickdorn and J.(2012) “This is Service Design Thinking: Basics, Tools, Cases’. Amsterdam, Netherlands: BIS Publishers.
    • Sofia, H. & Aikaterini, A. (2014). On Enhancing Pre-service Teacher 21st century skills using C map Tools. International Journal of Education and Research, 2(9), 285-296
    • Visser, Willemien. "The cognitive artifacts of designing." Lawrence Erlbaum Associates P:103–152, 2006.

     

    المواقع الإلكترونية:

    1. https://dschool.stanford.edu/
    2. https://1ff0468933cb72301e2b-43a5badbf472eb02814bc3b816e38c31.ssl.cf5.rackcdn.com/Thinking%20and%20Acting%20Like%20A%20Designer%20%E2%80%93%20DT%20in%20K-12%20education%20%E2%80%93%20IDEO%20+%20WISE.pdf