Optical Illusions and their Applications to Photographs To Achieve Perceptual Sensory Shock

Author

Assistant Professor, Department of Graphic and Advertising Arts Higher Institute of Applied Arts – 6th of October City

Abstract

Optical art illusion is considered one of the modern artistic trends, which appeared at the beginning of the fifties of the twentieth century, and many modern art schools that were affected by the progress and development of this era were also launched as a response indicative of the interaction of groups with its age expressing On his most important issues.
The School of Visual Deception, which is an extension of engineering abstraction, aims to create designs that have deceptive visual effects and create plastic paintings that suggest the aesthetic values ​​of movement, stillness, depth, and prominence despite the flatness of the artistic painting, and the art of optical deception has many areas, the most important of which is the field of interior design, which is the field of innovation And the search for the most appropriate solutions that can be followed to reach the goal.
The artists of this trend have invested in kinematics, optics, and the results of Gestalt theory, where the pioneers of this trend see that the image that lives by visual effects exists essentially in the eye and the mind of the viewer, and this research is concerned with the art of optical deception and how it paved the way for the emergence of digital arts.
 

Main Subjects


  1. د. نهى صلاح السيد البسيونى – فن الخداع البصرى كتقنية بصرية وأثره على تفعيل الابتكارية التصميمية للاعلانات الخارجية، المؤتمر الاردنى الدولى الاول للعمارة والتصميم.
  2. أميرة قدرى يس – فنون الخداع البصرى فى تصميم الإعلان – رسالة دكتوراه – كلية الفنون التطبيقية – جامعه حلوان 2008م.
  3. توحيده الطنطاوى إسماعيل الطنطاوى – الإفادة من فن الخداع البصرى لصياغة لوحات نسجية مستحدثة باستخدام لحمات بقايا الأقمشة – رسالة دكتوراه – كلية التربية النوعية – جامعه عين شمس 2013م.
  4. محمد ترياقى إعجاز الايات القرانية فى دحض الخدع البصرية.
  5. حسن سليمان- سيكولوجية الخطوط – دار الكاتب العربى للطباعة والنشر – القاهرة 1967م.
  6. حسين حجاج، مصطفى محمد ، عبدالعزيز جودة: تصميم طباعة المنسوجات اليدوية – مطبعة حلوان – القاهرة 1993م.
  7. داليا أحمد مرتضى عطوه حسانين – الاستفادة من فن الخداع البصرى فى تصميم الستائر لمساكن الشباب المحدودة المساحات – رسالة دكتوراه – كلية الاقتصاد المنزلى – جامعه حلوان 2010م.
  8. محمود السيد أحمد مصطفى – جماليات القشرة الخشبية بين التعبير والخداع البصرى – مجلة علوم وفنون – المجلد الاول – العدد الاول يناير 2014م.
  9. نجلاء سعد زغلول جابر سراج – أهمية الادراك فى فن الخداع البصرى ومسبباته – المؤتمر العلمى الدولى الرابع لكلية الاداب – جامعه الزيتونه الاردنية 2014م.
  10. يحى حمودة – نظرية اللون – دار المعارف – القاهرة 1981م.

ثانيا: المراجع الاجنبية

  1. Amy Dempsey-Style, School and Movements, Thames & Hudson Ltd, London 2010.
  2. Delia Demetress, Hanna Landin, Anna Val garda, an interactive textile hanging textile context and interaction studies in material thinking journal 2012.
  3. Geoffrey H Crawshaw, carpet manufacturer, wrong developments publisher New Zealand 2002.
  4. Jacquie Wilson handbook of textile design principles processes and practice wood head publishing limited England 2001.
  5. Jincheng, reactions against historicism of German Bauhaus and the reaction against passes of Italian futurism review of European studies 2010.