Creative Thinking and its Impact on Trade mark Design

Authors

1 Lecturer at the Advertising Department - Faculty of Applied Arts - Damietta University

2 Emeritus Professor in the Advertising Department and former Head of the Advertising Department - Faculty of Applied Arts - Helwan University

3 Assistant Professor, Department of Advertising - Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The brand is the focus of the communicative process between the recipient and the institution at any time, place and through any means of communication to define and distinguish the institution from other competitors. What makes it an effective and influential visual communication element in addressing the recipient and conveying a sufficient aspect of information about the institution through the use of a set of visual elements and innovative plastic relations.
Creative thinking is one of the most appropriate and most important forms of thinking for the brand design process because the brand is a visual communication element that aims to deliver a message in a creative way, whether creativity is in the content of the message idea or the visual treatment of that idea, as it is an effective way to produce a large number of innovative ideas and solutions to design problems.
The study and application of the brand designer's levels, patterns and skills of creative thinking help him determine the way in which he responds to visual stimuli around him and how to read and translate them into his own visual symbols to keep in his mind as a reference and visual inventory that he uses during the design process, which qualifies him to form and develop his own innovative visual culture. The greater the designer's visual output, the more he was able to interact visually with the visual elements and the more he was able to draw inspiration from them to create a brand characterized by originality and innovation

Keywords

Main Subjects


  • أحمد عبادة – الحلول الابتكارية للمشكلات ( النظرية والتطبيق)– دار الحكمة للنشر والتوزيع – البحرين -1992
  • صفاء الأعسر– الأبداع في حل المشكلات – دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع- مصر -2000م .
  • علي الحمادي- 30 طريقة لتوليد الأفكار الإبداعية – دار ابن حزم للطباعة والنشر والتوزيع- بيروت – 1999.
  • فؤاد إياد حصاونة – عملية التفكير الإبداعي في التصميم–  دراسات العلوم الانسانية والاجتماعية – المجلد 42-ملحق 1 – الأردن -2015
  • محمد فهمي عمران – بناء العلامة التجارية وتصميم هويتها – مكتبة الغد - الرياض -2016.
  • مدحت محمد أبو النصر – التفكير الابتكاري والإبداعي طريقك إلي التميز والنجاح– المجموعة العربية للتدريب والنشر – القاهرة – 2012.

 

  • منال أحمد البارودي – العصف الذهني وفن صناعة الأفكار– المجموعة العربية للتدريب والنشر - القاهرة – 2015.
  • داليا محسن جابر – التفكير الإبداعي ودوره في تصميم الوسائل الإعلانية غير النمطية – ماجستير – كلية الفنون التطبيقية – قسم الإعلان – جامعة حلوان – 
  • علياء عبد الشكور حسن – دور منظومة التميز ( الحروف والألوان و الرموز) في تصميم شعارات الدولة الرسمية-ماجستير- كلية الفنون التطبيقية – قسم الإعلان – جامعة حلوان – 2010.
  • فؤاد إياد حصاونة – عملية التفكير الإبداعي في التصميم– دراسات – العلوم الانسانية والاجتماعية – المجلد 42-ملحق 1 -2015 .
  • مروة عادل عطيه محمد سعده - احتماليات التفكير بين الفوتوغرافيا المفاهيمية واستراتيجيات الاتصال البصري الإعلاني – دكتوراه – قسم الإعلان – كلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان.
  • مي علي محمد ندا – دراسة العملية الإبداعية لمراحل تصميم الإعلان المطبوع – ماجستير – كلية الفنون التطبيقية – قسم الإعلان – جامعة حلوان – 2004.
  • نانسي محمد خيرت – دراسة الأسس الفنية الواجب توافرها في تصميم العلامة التجارية للمنتجات الغذائية – ماجستير – كلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان – قسم الإعلان – 2009.

المراجع الأجنبية:-

  • Alina Wheeler . Designing Brand Iidentity (An Essential Guide for the Whole Branding Team) - John Wiely& Sons Iinc- USA- 2000
  • Amira kadry -Creative concept and its role in advertising design – international Design journal , Volume 5 , Iissue 3, 1085-1090 – 1st of july 2015
  • Bill Gardner and Anne Hellman- logolounge 7 2,000 International Identities by Leading Designers-Rockport Publishers-USA-2012

10-Blue soda promo- Everything There is to Know About Logo Design – electronic book –Chicago- bluesodapromo.com- 2013.

  • Catharine Fishel and Bill Gardner- logolounge 6 2,000 International Identities by Leading Designers-Rockport Publishers-USA-2011.
  • Damien Newman-The Designer’s Guide to Brand Strategy- The United kingdom-. & United States – Authwe-2003 .
  • David Airey-logo design love aguide to creating iconic brand identities-new riders-USA-2010.
  • Huda Othman – The Role of Creative Thinking in Advertising Design – International Design Journal – Volume 7 – Issue 2 – April – Egypt , 2017
  • Philip R. Cateora et al- International Marketing- 15th ed- Mc Graw Hill Irwin -New York- 2011

المواقع الإلكترونية :-