Inspired by Nature to Develop Innovative and Creative Design Capabilities of Polytechnic Students

Author

Lecturer - Faculty of Applied Arts - October 6 University

Abstract

Nature is the designer's first teacher, and the main source from which he draws ideas to create unique designs. Creativity does not require a lot of experience or talent, but is the result of a good inspiration that the designer can start by looking around, practicing observation and then practicing it automatically later. The more the designer looks at nature, the more he can draw ideas and the impact on his knowledge and awareness. It has been determined The problem of research in:

The need to identify and study the effectiveness of inspiration from nature in redirecting and developing the creative and innovative abilities of art students in modern school years.
Address the problem of the inability of newly-schooled students in art schools to think creatively and be able to innovate.

 The objectives of the research are to direct students to create artistic designs with high aesthetic values by taking advantage of natural elements and working to develop creative ideas for students and turn them into an applied art product that suits the needs of the community. The results of the research were to identify the most important utilitarian aspects of inspiration from nature and its role in developing the abilities of students in the early school years of the colleges of the arts through some of their own artistic experiences.

Keywords

Main Subjects


  • أميمة قاسم إبراهيم – أساسيات تصميم الأثاث العضوي وإرتباطه بالأثاث المصري القديم – رسالة دكتوراه – كلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان 2002.
  • أحمد عبد الهادي نبيل – نماذج تربوية تعليمية معاصرة – دار وائل للطباعة والنشر – عمان 2000م.
  • المعايير القومية الأكاديمية القياسية – قطاع كليات الفنون التطبيقية – يناير 2009م .
  • حلمي المليجي – سيكولوجية الإبتكار – دار المعارف – القاهرة 1996م.
  • سيد محمد خير الله – بحوث نفسية وتربوية، إختيار القدرة على التفكير الإبتكاري – دار النهضة العربية للطباعة والنشر – بيروت 1981م.
  • شاكرعبد الحميد - العملية الإبداعية فن التصوير – سلسلة عالم المعرفه – العدد 109- المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب 1987م
  • صائب أحمد إبراهيم - الإتجاهات الوالدية وعلاقتها بالقدرات الإبتكارية – رسالة ماجيستير – كلية التربية – جامعة بغداد 1978م.
  • عزت سيد إسماعيل – علم النفس التجريبي – وكالة المطبوعات – الكويت 1979
  • علي وائل الأحمد – سيكلوجية الإدراك – كلية التربية – دمشق 1996م
  • عبد الرحمن صالح الأزرق – علم النفس التربوي للمعلمين – مكتبة طرابلس العلمية العالمية – طرابلس – ليبيا 2000م.
  • عبد الغفار وعبد السلام – التفوق العقلي والإبتكار – دار النهضة العربية - القاهرة -1977م.
  • لطفي محمد زكي – نظريات في السلوك الفني وتطبيقاته التربوية – دار المعارف – القاهرة 1969م.
  • وجيه محجوب – علم الحركة ( التعلم الحركي)- دار الكتب للطباعة والنشر – الموصل 1989م
  • محمد محمود أحمد شحاتة؛ هبة عبد المهيمن محمد -اتجاهـــات مبتکـــرة لإعــلان المجلــة التفاعلـي في عصـر الميديــا – مجلة العلوم والفنون التطبيقيه - المقالة 3، المجلد 8، العدد 4، أكتوبر 2021
  • أماني مشهور هندي – شريف أبو السعادات – دور التكنولوجيا في تطور مفهوم الأثاث المعبأ - المقالة 1، المجلد 8، العدد 4، أكتوبر 2021

مراجع الإنترنت:

  • http://ashraffashiondesign.blogspot.com/2016/05/blog-post_18.html
  • Gordon , Rawland "Instructional design and creativity – aresponse to criticized" , educational technology , (1995).