The Role of the Industrial Design System in Establishing a Design Program for the Development of Technology Incubators in Egypt

Authors

1 Assistant Professor, Department of Industrial Design and Vice Dean for Postgraduate Studies and Research Faculty of Applied Arts - Benha University

2 Assistant Lecturer, Department of Industrial Design Faculty of Applied Arts - Damietta University

3 Assistant Professor and Acting Head of Industrial Design Department, Faculty of Applied Arts - Damietta University, Damietta

Abstract

The brand is the focus of the communicative process between the recipient and the institution at any time, place
and through any means of communication to define and distinguish the institution from other competitors. What makes it an effective and influential visual communication element in addressing the recipient and conveying a sufficient aspect of information about the institution through the use of a set of visual elements and innovative plastic relations.
Creative thinking is one of the most appropriate and most important forms of thinking for the brand design process because the brand is a visual communication element that aims to deliver a message in a creative way, whether creativity is in the content of the message idea or the visual treatment of that idea, as it is an effective way to produce a large number of innovative ideas and solutions to design problems.
The study and application of the brand designer's levels, patterns and skills of creative thinking help him determine the way in which he responds to visual stimuli around him and how to read and translate them into his own visual symbols to keep in his mind as a reference and visual inventory that he uses during the design process, which qualifies him to form and develop his own innovative visual culture. The greater the designer's visual output, the more he was able to interact visually with the visual elements and the more he was able to draw inspiration from them to create a brand characterized by originality and innovation.

Keywords

Main Subjects


  1. /1- المراجع العربية.

    1. آغور, س. (2015): ريادة الأعمال في صعيد مصر من نوع آخر، وكذلك حاضناتها. https://www.wamda.com/ar/2015/11/ريادة-الأعمال-صعيد-مصر-حاضنات-الأعمال
    2. أحمد, ع. ا. (2016): تعريف حاضنات رواد الـأعمال ودراسة مقارنة بين مصر والتجارب الدولية مع توضيح وشرح لدور الحاضنة. المركز المصري لدراسات السياسات العامة.
    3. الحديدي, ه. إ., الجوهري, م. م., & عريبة, ا. أ. ش. (2020): المقرر الدراسى بكليات الفنون التطبيقية وارتباطه بفكر ريادة الأعمال كمدخل إلى الجامعة الريادية: دراسة حالة بأقسام “التصميم الصناعى – الخزف – التصميم الداخلى.” مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية, ع20, 682–700. https://doi.org/10.12816/mjaf.2019.16473.1309
    4. الرميدي, ب. س. (2018): تقييم دور الجامعات المصرية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى الطلاب: استراتيجية مقترحة للتحسين. مجلة اقتصاديات المال والأعمال- المركز الجامعي عبدالحفيظ بوالصوف ميلة - معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, ع6.
    5. الزركوش, ع. ح. خ., & طلال, م. ل. (2017): حاضنات الإعمال التقنیة في العراق بین الفكرة والتطبیق. مجلة آفاق علمية, مجلد9(عدد2).
    6. الهزاني, ا. ن. (2015): دور حاضنات الاعمال فى دعم رواد الأعمال والمشروعات الصغيرة دراسة مطبقة. مجلة الخدمة الإجتماعية- الجمعية المصرية للأخصائيين الإجتماعيين, ع54(يونيو), 15–69.
    7. برهوم, ب. ف. (2015): دور حاضنات الأعمال والتكنولوجيا في حل مشكله البطالة لرياديي الأعمال قطاع غزة. الجامعة الاسلامية - غزة.
    8. جابر, م. (2015): أثر حاضنات المشروعات في تعزيز ريادة الأعمال بمدينة عنابة. جامعة باجي مختار, 35ع, 85–110.
    9. حمدي, م. (2021, April 10): محافظ قنا يشهد ختام المعسكر التدريبي في هندسة الأزهر. ..Almasryalyoum. https://www.almasryalyoum.com/news/details/2308363
    10. سلامة, ع. ع. ا., ناصيف, م. ص., & أبو غزالة, ح. م. (2015): دور الحاضنات التكنولوجية في إدارة البحث العلمي بالجامعات. مجلة كلية التربية جامعة عين شمس, ع39, ج3, 93–158.
    11. عبد اللاوي, م. (2013): حاضنات الاعمال ودورها في تشغيل الشباب من خلال احتواء مخرجات الجامعة. الملتقي الدولي حول : “الجامعة والتشغيل، الاستشراق، الرهانات والمحك.”
    12. محمود, خ. ص. ح. (2016): الحاضنات التكنولوجية كآليات للربط بين الجامعات وقطاعات الإنتاج في مجالي البحث العلمي وخدمة المجتمع :, دراسة تحليلية لآراء أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي, 57. https://doi.org/10.36024/1248-036-001-004

    3/2- المراجع الاجنبية.

    1. Aldo, J., & Hernández, V. (2020). DESIGN BASED ENTREPRENEURSHIP: The transition from designer to entrepreneur. University of Northumbria at Newcastle (United Kingdom).
    2. Ali, S. N., & Nazmi, D. O. (2021). The role of business incubators in supporting and developing the international competitiveness of small projects in Iraq. Materials Today: Proceedings. https://doi.org/10.1016/J.MATPR.2021.07.174
    3. Hackett, S. M., & Dilts, D. M. (2004). A Systematic Review of Business Incubation Research. The Journal of Technology Transfer, 29(1), 55–82. https://doi.org/10.1023/B:JOTT.0000011181.11952.0F
    4. Schiopu, A., Vasile, D., Journal, C. Ţ.-A. E., & 2015, U. (2015). Principles and best practices in successful tourism business incubators‏. Amfiteatru Economic Journal, 17(38), 474–487. https://www.econstor.eu/handle/10419/168928

    3/3- مواقع شبكة المعلومات الدولية.

    • http://preneur-masr.com/. (n.d.).
    • https://gate.ahram.org.eg/News/2065921.aspx. (n.d.).
    • https://m.akhbarelyom.com/news/newdetails/3119599/1/. (n.d.).
    • https://np.eg/. (n.d.).
    • https://tiec.gov.eg/Arabic/Programs/Start-IT/Pages/default.aspx. (n.d.).
    • https://www.behance.net/gallery/65145367/DIVERCITY. (n.d.).
    • https://www.elbalad.news/4989432. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/citebda3/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/CodeyEgy/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/HemmaAssiut/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/Iuno.Heritage/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/MozFibre/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/mozna.egy/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/techno.falah/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/tiec.egypt. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/WormholeDesigns/. (n.d.).
    • https://ati.utexas.edu/. (n.d.).
    • https://incubator.ucf.edu/. (n.d.).
    • https://www.facebook.com/CodeyEgy/. (n.d.).
    • https://ati.utexas.edu/. (n.d.).
    • https://entrepreneurship.ubc.ca/. (n.d.).
    • https://incubator.ucf.edu/. (n.d.).
    • Https://www.chinadaily.com.cn/business/2017-09/19/content_32203134.htm. (n.d.). No Title.
    • https://www.mfa.gov.cn/ce/ceie/eng/ScienceTech/ScienceandTechnologyDevelopmentProgrammes/t112843.htm. (n.d.).
    • https://www.sophia-antipolis.fr/en/. (n.d.).