The Problem of Contemporary Poster Design between Realism and Abstraction

Authors

1 Emeritus Professor of Cover Design and former Head of the Advertising Department - Faculty of Applied Arts - Helwan University

2 Assistant Professor in the Advertising Department and Acting Head of the Department - Faculty of Applied Arts - Damietta University

3 Research Assistant - Advertising Department - Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The advertising poster is one of the forms of mass communication, which takes place between the advertiser and the poster designer on the one hand, and the target audience on the other. and needs, as well as the culture of the society in which he lives and other factors, and this is the method that would activate the message of the poster. The research problem emerged, which is summarized in the following questions:
When does the advertising designer go to designing the poster in the realistic style? And when does he resort to the abstract method, hence the research that aims to identify the characteristics of the abstract school and the characteristics of the realist school, to employ these traits in the design of the advertising poster to serve the idea of ​​the poster, by monitoring and analyzing a sample of posters Realism and abstraction, and then conducting a questionnaire by taking the opinions of a group of specialists in the field of advertising to reach the results.
The research found:

Acceptance of the first hypothesis, which is to use the realistic method in designing the advertising poster, the language closest to addressing the recipient with limited culture and education.
Acceptance of the second hypothesis. The abstract method in poster design needs to be aware of its features, symbols, and trends, to facilitate identification of the abstract poster and to understand its idea.

• Acceptance of the third hypothesis, which is that employing each method to serve the advertising message and in line with the culture and education of the recipient facilitates the advertising communication process and achieves the desired goal of the poster easily

Keywords

Main Subjects


1-عوض فاطمة صابر ،علي خفاجة ميرفت،أسس ومبادئ البحث العلمي، ط1،مطبعة الإشعاع الفنية، الإسكندرية،2002،ص31.
2- أحمد عبده خليل بغدادي، الصورة الفوتوغرافية كمصدر البتكار تصميمات فنية مبتكرة للمعلقات النسيجية الحديثة،مجلة الفنون والعلوم التطبيقية،المجلد 5، العدد 4، أكتوبر 2018،ص 293.
-3عبد الرازق الأصفر، المذاهب الأدبية لدى الغرب، دراسة، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، - 1999 ، ص 134.
4-نعمت إسماعيل،فنون الغرب فى العصور الحديثة،دار المعارف،القاهرة،1978م،ص172.
5-حنان سمير عبد العظيم،صياغة معاصرة للرموز الشعبية العربية في مجال الرسم الكتروني، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد 2، العدد 3، أكتوبر2015،ص 41.
6-Saida Dhimeene AL-MUKHATABAT JOURNAL N° 04 ANNEE 2012 ISSN, Fez, Morocco, p 208,210
7 -جافين أمبروز وآخرون، أساسيات التصميم الجرافيكى،جبل عمَّان ناشرون ،عمان – الأردن ،2015 ،ص 10: 14 .
-8 عبد الرازق الأصفر، المذاهب الأدبية لدى الغرب، دارسة، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، - 1999 ،  ص 133 .
-9 هشام مرعى،إمكانية استخدام مرشحات الفوتوشوب في إضفاء تأثيرات فنية على صور الأماكن الأثرية ، الفنون التطبيقية والتوقعات المستقبلية ، دمياط – رأس البر ،2012 ، ص 12.
 
10-باسم عباس العبيدي ، العلامة التجارية: دلالاتها الوظيفية والتعبيرية ،أمواج للطباعة والنشر والتغليف ، عمان ، 2014 ، ص 54 .
11-  زياني يوسف ،.لزرق بوجمعة ، التجريدية بين الفنين الإسلامى والغربي ،  مذكرة مقدمة لنيل شهادة الماستر في نقد الفنون التشكيلية، كلية األدب العربي والفنون ، جامعــة عبد الحميد بن باديس ، الجزائر ، 2019 ، ص 6 .
12- جيروم ستولينتز، النقد الفني، ترجمة فؤاد زكريا، مطبعة جامعة عين شمس، القاهره، ١٩٧٤، ص 227 ، 228 .
13- أميرة مطر، مدخل الى علم الجمال وفلسفة الفن ، دار التنوير للطباعة والنشر، ط ٤ ،القاهرة ، ص 180.
14- وسام المفرجي، الاتجاه التجريدي ، كلية الفنون الجميلة، جامعة بابل، بغداد، 2015 ، ص 2 .
15- محمد سلامة، التجريد والتصميم، الدار العربية للنشر، القاهرة، 2010 ، ص 201 .
مراجع الصور:
16https://www.eguide.ch/en/objekt/weniger-laerm-2/ تاريخ دخول الموقع 21/4/2021م
17https://www.eguide.ch/en/objekt/weniger-laerm-2/ تاريخ دخول الموقع 11/4/2021م            18https://budapestposter.com/posters/every-working-peasant-goes-shopping-to-the-agricultural- cooperatives تاريخ دخول الموقع 12/4/2021م -      
19https://www.behance.net/gallery/45361951/wagamama تاريخ دخول الموقع 12/4/2021م  -     
20https://www.adsoftheworld.com/media/print/epson_memories_of_life تاريخ دخول الموقع :( 22/3/2022م)    
21https://www.socceramerica.com/publications/article/77714/world-cup-retro-1930-five-names-to-have-at-your-f.html?verified=1
تاريخ دخول الموقع 22/5/2021م
-22https://www.posterazzi.com/travel-poster-1926-nbritish-poster-advertising-boating-holidays-along-the-norfolk-and-suffolk-broads-lithograph-by-freda-lingstrom-1926-poster-print-by-granger-collection-item-vargrc0526660/
تاريخ دخول الموقع 25/5/2021م     
23https://postermuseum.com/collections/fashion/products/cappello-bantam-italian-poster-75
 تاريخ دخول الموقع 22/5/2021م    
24https://postermuseum.com/products/spotkanie-ze-szpiegiem تاريخ دخول الموقع 30/5/2021م
25https://polishpostergallery.com/poster/homework_general
 تاريخ دخول الموقع :( 25/4/1202م)
26https://www.adsoftheworld.com/media/print/nippon_honda_dealership_honda_sensing
تاريخ دخول الموقع :( 8/5/1202م)