The Role of the Plastic Values of Sculpture in Enriching the Aesthetics of King Tutankhamun's Jewelry

Authors

1 Professor in the Department of Metal Products and Jewelry Acting Head of the Department - College of Applied Arts - Damietta University

2 Assistant Professor in the Department of Sculpture, Architectural Formation and Restoration Acting Head of the Department - College of Applied Arts - Acting Head of the Department - College of Applied Arts - Damietta University

3 Lecturer in the Department of Sculpture, Architectural Formation and Restoration College of Applied Arts- Damietta Univeristy

4 Researcher in the Department of Sculpture, Architectural Formation and Restoration Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The research aims to reveal the extent of the overlap between the plastic values ​​of sculpture and ornaments in the jewelry collections of King "Tutankhamen", in which the artist applied the fine values ​​of sculpture of its various types, which increased the aesthetics of those pieces.  He made of his creative ideas structural systems based on organic and geometric relationships in a way that achieves unity of work and achieves a homogeneous rhythm. He was also able to express his concept of mass and space in the systems of its units within spaces in which the artist took into account the principles of design within each piece of jewelry. Which prompted us to reveal the role of sculpture in enriching the aesthetics of these pieces by shedding light on the most important models of jewelry that were found in the King’s collection, in which the plastic values ​​of sculpture were manifested. Benefiting from the sculptural formation, which played an  important role in achieving the aesthetic relationship between them.                              
The research has led to several results, the most important of which is that there is an influence relationship between the fields of sculpture and jewelry, where the aesthetic philosophy of sculpture was used to add aesthetic formulas to King Tut’s jewelry by adding a state of homogeneity between the employment of sculptural elements and jewelry in a strong, homogeneous entity It combines the aesthetics of form and function at the same time.                                                                                                                 

Keywords

Main Subjects


  • ابن منظور: لسان العرب، دار صادر، بيروت- لبنان، 1388هــ./ 1968م، ج14.
  • إبراهيم بدوي عوض، نهال عبد الجواد محمد أبو الخير: فلسفة الرمز في الفن المصري القديم دراسة تحليلية برؤية معاصرة، بحث منشور، المؤتمر الثامن للاتحاد العام للآثاريين العرب، الاتحاد العام للآثاريين العرب، القاهرة، نوفمبر، 2005م.
  • أميمة حسب الرسول أحمد ، عبد الرحمن عبدالله حسن أحمد : التجريد في النحت السوداني القديم (دراسة تحليلية وصفية)، مجلة العلوم الإنسانية، مجلد 19، كلية الفنون الجميلة والتطبيقية، جامعة السودان لعلوم التكنولوجيا، 2018.
  • جلال أحمد أبو بكر: فنون صغرى فرعونية، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، 2003م.
  • جمال السيد علي الأحول: الاستفادة من مقومات بناء الشكل في التجريدية التعبيرية لإثراء القيم الجمالية في تصميم الحلي، بحث منشور، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة، كلية التربية النوعية، ع43، يوليو2016م.
  • جهاد مصطفى عبد الجليل مصطفي: جماليات النحت البارز في الحلي والفنون الدقيقة في التراث المصري، رسالة ماجستير، منشورة، كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، 2014م.
  • حسن سيد محمد: التصنيف العلمي للحلي والمجوهرات والمكملات المعدنية، بحث منشور، مجلة دراسات وبحوث جامعة حلوان، المجلد الرابع، العدد الأول، مارس 1981م.
  • حسن سيد محمد حسن: اتجاهات في تصميم الحلي، بحث منشور كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، القاهرة، 1984م.
  • زاهي حواس، محمد صالح علي: فنون صناعة الحلي في مصر القديمة (مختارات مصورة من مقتنيات المتحف المصري)، مطابع المجلس الأعلى للآثار، الطبعة الثانية، القاهرة، 2003م.
  • زينب أحمد منصور: الاتجاهات الفنية الحديثة وأثرها على الحلي المعدنية، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، القاهرة، 1996م.
  • سامي محروس أحمد عبد الواحد: متطلبات تصميم مكملات الأزياء من خلال فن الحلي، رسالة ماجستير، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، 1994م.
  • سلامة موسى: مصر أصل الحضارة، مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة، القاهرة، 2012م.
  • سيريل ألدريد: مجوهرات الفراعنة، ترجمة مختار السويفي، الدار الشرقية للطباعة والنشر، الطبعة الأولى، القاهرة، 1990م.
  • عبدالله حسين: تاريخ ما قبل التاريخ، مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة، الطبعة الأولى، مصر، 2014م.
  • فاطمة أحمد محمد حسين: الصياغات التصميمية للرموز في الحضارة المصرية القديمة والاستفادة منها في التصميم الداخلي والأثاث، مجلة التصميم الدولية، المؤتمر العلمي الدولي الأول للقصور المتخصصة الموروث الفني والحرفي لغة تواصل بين الشعوب.
  • فاطمة عبد الرحمن مصطفى: حلي المصري القديم وأثره على مكمل الملبس المصري المعاصر، بحوث في التربية النوعية، كلية التربية النوعية، جامعة القاهرة، ع31، يوليو 2017م.
  • كريستيان ديروش: الفن المصري القديم، ترجمة محمود خليل النحاس وآخرون، الأمين للطبع والنشر، القاهرة، 1990م.
  • مجمع اللغة العربية، المعجم الوسيط، مكتبة الشروق الدولية، الطبعة الرابعة، 2005م.
  • محمد إسحاق قطب: المفهوم الجمالي لتناول الخامة في النحت الحديث وأثره على القيم التشكيلية والتعبيرية في أعمال طلاب كلية التربية الفنية، رسالة دكتوراه، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، القاهرة، 1994م.
  • محمد سعد شومان، مهدية محمد أحمد النجار، منة الله عبد الجواد سليم: أثر استخدم تكنولوجيا التحكم الرقمي في تصميم مكملات أزياء من الخزف، بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد الثامن، العدد الثاني، أبريل 2021، ص23- 24.
  • مصطفى محمود محمد العزبي: فن النحت المصري القديم بين الالتزام وحرية التعبير، رسالة ماجستير، قسم النحت، كلية الفنون الجميلة بالقاهرة، جامعة حلوان، 1997م.
  • معتزة مسلم عوض الله، هدى عبد الرحمن محمد الهادي: الدور الفني والسحري للحلي وأدوات الزينة عبر العصور المصرية القديمة (دراسة تشكيلية وجمالية)، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد الخامس، العدد الرابع والعشرون، نوفمبر 2020م.
  • منال هلال أيوب: أثر النحت المصري القديم على الفكر التصميمي لأعمال النحات المعاصر فلاديمير تي سيفين، بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد الثاني، العدد الثالث، أكتوبر 2015، ص53.
  • نهى حسين أحمد حسنى فودة: تحليل نظم بناء الشكل لمقتنيات الملك توت عنخ آمون لإثراء تصميم حلي مصرية معاصرة، بحث منشور، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، عدد خاص، أبريل 2021م.
  • هالة محمد أحمد عبد العزيز جليلة: الأسس البنائية والتعبيرية للكتابات المصرية القديمة كمدخل لإثراء مشغولة الحلي، رسالة ماجستير، قسم التربية الفنية، كلية التربية النوعية، جامعة المنصورة، 2008م.

 

المواقع الالكترونية :

https://www.pinterest.com/pin/496451558916977933  5/4/2022/ 26-