"Awareness Advertisements and their Role in Community Development"

Authors

1 full-time professor of packaging design And former head of the advertising department Faculty of Applied Arts - Helwan University

2 Assistant Professor of Design Head of the advertising department Faculty of Applied Arts - Damietta University.

3 Master’s researcher, Department of Advertising - College Applied Arts - Damietta University

Abstract

Awareness advertisements are one of the important advertising media in community because of their effective role and the great impact in community awareness. Awareness advertisements are used to serve the issues of community members in various groups, spread awareness and support the positives that enhance the community’s progress towards the development, and provide a creative advertising material capable of guiding community members for the better. They are advertisements aimed at persuading recipients to participate to be cautious, or to change the style of life in a style that would be better for them. We find that awareness advertisements make individuals able to know and understand things, issues and information in a good way from their many aspects so that it creates a sense of the importance of these issues and matters, which makes them able to make a decision about them or to behavior towards them, with the development of issues affecting the community, there was a need to direct to awareness advertisements and to renew them, as awareness advertisements need creativity and innovation in their design and implementation, and to rely on good technical foundations in order for the advertisement to achieve the desired goal effectively and successfully and achieve the greatest benefit and reach the target recipients. Awareness advertisements are divided into several types: awareness advertisements according to the geographical scope (local, national and international awareness advertisements), as well as awareness advertisements according to the medium used in the advertisement (readable awareness advertisements such as newspapers, magazines, road advertisements, audio and visual advertisements such as radio, television, cinema and the Internet). Awareness advertisements are also divided according to The issue at hand (social, environmental, health, political and educational awareness advertisements), where the research problem emerged, which is summarized in the following question:   
Do awareness advertisements achieve the required coverage and the desired goal of the advertising message? From here came the research, which aims to highlight the role of awareness advertisements and their role in the development of society and change its culture for the better, by monitoring and analyzing the different types of awareness advertisements, and the role of awareness advertisements in the community and then conducting a questionnaire by taking the opinions of a group of advertisement recipients to reach the results:                                                                    

Keywords

Main Subjects


  • أسماء محمد زكي الدحدوح : "الدور الجمالي للإتصال في الإعلان التوعوي الإلكتروني في صحافة الإنفوجرافيك" – مجلة الفنون والعلوم التطبيقية – المجلد الثامن – العدد الثاني – ابريل 2021م.
  •  
  • رشا محمود السيد محمود :"تحقيق التكامل بين تنمية الوعي المجتمعي و العدالة الاجتماعية من خلال تفعيل دور اعلانات التوعية" – بحث – كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة حلوان – القاهرة – 2011 م .
  • رحمه مجدي خالد الدعدع :"الإعلانات المجسمة (ثلاثية الأبعاد) كشكل من أشكال إعلانات الطريق" – مجلة الفنون والعلوم التطبيقية – المجلد التاسع – العدد الأول – يناير 2022م.
  • حسام فتحي ابو طعيمة :"الاعلان و سلوك المستهلك" – دار الفاروق للنشر – الطبعة الاولى – الاردن – 2008 م.
  • عبد السلام ابو قحف :"محاضرات في هندسة الاعلان" – الدار الجامعية – لبنان – 1995م.
  • سامي عبد العزيز :" مقدمة في الإعلان" – مركز التعليم المفتوح كلية الإعلام – جامعة القاهرة – مصر – 2004م.
  • عصام الدين امين ابو علفة : " الترويج: المفاهيم - الاستراتيجيات - العمليات : النظرية والتطبيق" – مؤسسة حورس الدولية : طيبة للنشر والتوزيع – الاسكندرية – مصر – 2002م.
  • حسام فتحي ابوطعيمة:" الإعلان و سلوك المستهلك" – مرجع سابق.
  • صفوت العالم – نهله الحفناوي :" فن الاعلان الصحفي" – الدار العربية للنشر والتوزيع – كلية الاعلام – جامعة القاهرة – 2006 م.
  • محمد فريد الصحن :" الاعلان" – الدار الجامعية – الاسكندرية – 1988م.
  • مي رضوان صيوح :"استراتيجية تصميمية لتحقيق الهوية البصرية لاعلانات التوعية المطبوعة و تاثيرها على المتلقي" – دكتوراه – كلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان – 2013م.
  • أشرف صالح :"تصميم المطبوعات الإعلامية" – دار النهضة العربية – القاهرة – 1999م.
  • صفوت محمد العالم :" دراسات في الإعلام المروري" – دار الثقافة العربية – القاهرة – 1999م.
  • مي رضوان صيوح :"استراتيجية تصميمية لتحقيق الهوية البصرية لاعلانات التوعية المطبوعة و تاثيرها على المتلقي" – مرجع سابق.
  • صفوت محمد العالم :" دراسات في الإعلام المروري" – مرجع سابق.
  • حسام فتحي ابوطعيمة:" الإعلان و سلوك المستهلك" – مرجع سابق.
  • شريف مراد :" دور بحوث التسویق في تفعیل الإعلان في المؤسسة الاقتصادیة" – ماجستير – كلية  العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية – جامعة المسيلة – الجزائر – 2006م.
  • علي السلمي :"الاعلان"– دارغريب للطباعة والنشر – القاهرة – مصر – 1997م.
  • حسام فتحي ابوطعيمة:" الإعلان و سلوك المستهلك" – مرجع سابق.
  • شريف مراد :" دور بحوث التسویق في تفعیل الإعلان في المؤسسة الاقتصادیة" – مرجع سابق.
  • حسام فتحي ابوطعيمة:" الإعلان و سلوك المستهلك" – مرجع سابق.
  • عبير عبد المنعم :"علم الإجتماع وتنمية الوعي الإجتماعي بالمتغيرات المحلية والعالمية" – المكتبة العصرية – 2009م.
  • شدوان علي شيبة :"الاعلان المدخل والنظرية "– دار المعرفه الجامعيه – قسم الاعلام – كلية الاداب – جامعة الاسكندرية – 2008م.

المراجع الأجنبية:

24- Conrad Berenson – Henry  Elibrt – The Social Dynamics Of Marketing – Random House – U.S.A – 2017.  

25- George Zinkan – Advertising Ethics: Emerging Methods and Trends – American Academy of Advertising – U.S.A – 1994.

المواقع الإلكترونية:

26- https://aawsat.com/home/article/1638486/%D8%AD%D9%85%D9%84%D8%A9-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9%D9%84%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D8%B1%D8%A9%D8%AA%D8%AB%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA%D8%A3%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%B9%D9%8A%D8%AF, Acceseed:August,19,2022.

27-https://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=14052019&id=9ea8d9ee-a95c-4c91-9fe3-a733e6afd0a5, Acceseed:August,19,2022.

28- https://www.ei-ie.org/en/item/23259:world-health-organisation,Acceseed: August,19,2022.

29- https://gate.ahram.org.eg/News/2113073.aspx,Acceseed:August,19,2022.

30-https://www.masrawy.com/news/news_regions/details/2017/1/10/1011503-,Acceseed:August,19,2022.

31-https://mawdoo3.com/%D8%A8%D9%86-%D9%-88%D8%AF_%D8%A7-

8%A7%D9%84%D8%B7%D9%81%D9%84,Acceseed:August,19,2022.

32-https://www.youm7.com/story/2016/1 /2561127,Acceseed:August,19,2022.

33-https://m.facebook.com/elections.eg/photos/a-/1007716929271103-,Acceseed:August,19,2022.

34-https://eg.mostaql.com/portfolio/570909,Acceseed:August,19,2022.

35-https://www.akhbaralaan.net/health/2016/11/22,Acceseed:August,19,2022.

36-https://twitter.com/moe_jdh_20_1003/status/103840414394428211-,Acceseed-:August,19,2022