The Ways of the Repetition of Decorative Units of Printed Furnishing Fabrics Inspired by Folk Art

Authors

1 Professor of women's textile printing design and former head of the Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing Faculty of Applied Arts - Damietta University

2 Bachelor of Applied Arts - Specialization in Textile Printing, Dyeing and Finishing Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The modern approach to the concept of repetition in the construction of a work of art was not limited to the creation of aesthetic motifs, but included the creation of systems with expressive meanings that carry aesthetic values with diverse rhythms, so studying the pattern of repetition and extension in art and revealing its design value was a means that could be invested in the development of decorative designs of a contemporary character and a good understanding of design theory means that there is always a essence behind the work of art. For the success of the artwork it must be built through the elements and foundations of design, including repetition, which gives a sense of the possibility of infinite growth of decorative units, which is the phenomenon of emphasizing forms, so we tended to benefit from decorative units inspired by folk art rich in lines, colors, shapes, symbols and semantics that shorten the history of an entire nation from traditions and customs Since popular culture with its instinct and originality is a fertile source of plastic arts that can be exploited in the development of contemporary and distinctive designs of furnishing fabrics that play an important role in determining the identity of the space, hence the idea of research that is clarified by the following question, which is how to identify the repetitive patterns and ergonomic scales of furnishing fabrics inspired by folk art?, The research assumes that the use of decorative units of folk art with their artistic and aesthetic value can be adapted to reach contemporary design solutions for furnishing fabrics by identifying their repetitive patterns. One of the most important results was that the use of repetitive patterns created for elements of folk art gives printed upholstery fabrics a distinctive character to suit functional purposes and gives richness in the creation of many designs for printed furnishing fabrics

Keywords


  1. أولاً : المراجع العربية :

    1. أثمار حميد كريم الكلكاوي: الخصائص الفنية لجداريات الكاشي الكربلاني, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية الفنية, جامعة بابل, 2000.
    2. إسماعيل شوقي: الفن والتصميم, كلية التربية الفنية, القاهرة,1999م.
    3. أمينة عبد الجواد عبد الباقي: المعايير المؤثرة في إختيار أقمشة التنجيد المستخدمة في التصميم الداخلي ، مجلة علوم وفنون، جامعة حلوان، مجلد28، عدد1، 2016.
    4. إيمان كامل غانم: التكرار والامتداد في الفن الإسلامي كمدخل مقترح لبناء اللوحة الزخرفية، بحوث ومقالات، كلية التربية النوعية، جامعة عين شمس، عدد 6، ابريل، 2008م.
    5. روبرت جيلام سكوت: أسس التصميم , ترجمة: عبد الباقي محمد إبراهيم, دار النهضة للطباعة والنشر, 1968م.
    6. سهام علي البدري: القيم التشكيلية في ابتكار تصميمات لأقمشة المفروشات تتماشى مع السوق العصري، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، مجلد6، عدد3، يوليو2019.
    7. شريف محمد إبراهيم: العلاقة التفاعلية بين الصحة الصناعية والأرجونوميكس المهني، رسالة دكتوراه، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، 2019م.
    8. ضياء حمود الأعرجي: التكوين في الفنون الزخرفية الإسلامية,مقال, العدد 8 ,2015م.
    9. عبد الرحمن النشار: التكرار في مختارات من الحديث والاستفادة منه تربوياً, كلية التربية الفنية ,1978م.
    10. عفيف البهنسي: دراسات نظرية في الفن العربي, الهيئة المصرية للكتاب, القاهرة, 1974م.
    11. كلود عبيد: التصوير وتجلياته في التراث الإسلامي، ط1، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت لبنان، 2008.
    12. محمد السيد السيد المعلاوي: القيم الجمالية لمعالجة الحوائط باستخدام بلاطات النحت البارز التكرارية، بحوث ومقالات، الجمعية العربية للحضارة، والفنون الإسلامية، عدد9، يناير، 2018.
    13. محمد شفيق غربال: الموسوعة العربية الميسرة, دار القلم, مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر, القاهرة, 1965.
    14. هربرت ريد: التربية عن طريق الفن, ترجمة عبد العزيز جاويد, الهيئة العامة للكتاب, القاهرة, 1970.
    15. هند صالح سليمان: استحداث تصميمات مقتبسة من الفن الإسلامي لإثراء الجانب الجمالي لأقمشة المفروشات، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، مجلد 6، عدد3، يوليو 2019.
    16. يسري خضير: الأسس الفنية لبنية التصميم الزخرفي, دراسة تحليلية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الفنون الجميلة, جامعة بغداد,2007م.
    17. يوسف خليفة غراب ، نجوى حسين حجازي ، الفن والأسطورة ، زهراء الشرق ، القاهرة ، 2003م.

    ثانياً : المراجع الأجنبية :

    1. ANNE SWARTZ . Pattern and decoration,AN IDEAL VISION AMERICAN ART,:Hudson river museum,2007.
    2. CHRISTIN LEBORGE, VISUAL GRAMMER,OXFORD university,2006.
    3. Collen Amhnd book of Textiles, wheaton & colidexiten (Wps) Englandi Thied Editan, 1980 .
    4. Lewis F.D "pattern Design, A book for students Treating In A Practical Way of The Anatomy, Planning& Evolution of Repeated ornament", London. B.T. Batsford,1903.
    5. PHILIP BALL, NATURE's PATTERNS , OXFORD UNIVERSITY,2009.

    ثالثاً : المواقع الإلكترونية :

    1. https://www.mosoah.com/career-and-education/education/types-of-repetition-in-decoration 3\4/2022.
    2. http://www.tellskuf.com/index.php?option=com_content&view=article&id=24626:aa&Itemid=4 5/4/2022.
    3. http://www.tellskuf.com/index.php?option=com_content&view=article&id=24626:aa&Itemid=45 9/4/2022.