Structural and aesthetic role of Line in arts development and its impact on artwork in the modern era

Author

Lecturer in the department of Decoration- Higher Institute of Applied Arts New Cairo Academy. N.C.A

Abstract

Abstract
The line has played a major role throughout the ages. Beginning with the emergence of life, the man began to express his feelings towards nature by drawing a set of lines through which he expressed himself and his feelings, whether it was awe, fear, or love towards nature.
Many artists throughout the ages consider calligraphy the basis of all arts. Expression by calligraphy was at the beginning of man expressing his innermost feelings and emotions, so his lines came to be characterized by, spontaneity and instinct on the walls of caves.
Nature enjoys diversity in the forms of lines that the artist can feel through his feelings. In nature, the role of the line appears in the bends of plants, the bodies of animals, and the movement of water, waves, and clouds, which prompted artists through different schools of art to study the line and its diversity of methods of expression according to the artist’s study, his life, and his environment. And artistic personalities, such as Pablo Picasso, Van Gogh, Omar Al-Najdi, and Matisse, used many methods for the forms of lines in their art, so they created. Therefore, the designer must pay attention to the line and recognize its importance and characteristics in the artistic formation throughout the ages and art schools.
 
 

Keywords


  1. أميره حلمى مطر: مدخل إلى علم الجمال وفلسفة الفن : طبعة دار التنوير 2013 /القاهرة/مصر
  2. د. سمير غنوم : جمالية الخط العربى وتآثيره فى العمارة وإغناء الفراغ الداخلى : مجلة دمشق للعلوم الهندسية : المجلد الثلاثون العدد الثانى : 2014 ص 154
  3. ثلاث رسائل لأبى حيان التوحيدى عنى بتحقيقها ونشرها الدكتور إبراهيم الكيلانى :دمشق 1951 المعهد الفرنسى بدمشق : الدراسات العربية
  4. اسماعيل شوقى :الفن والتصميم/ مطبعة العمرانية/ القاهرة /الطبعة الثانية 1998
  5. عفيفي يهنسى " فنون العمارة الاسلامية و خصائصها فى منهاج التدريس " منشورات المنظمة الإسلامية للتربية و العلوم و الثقافة  - 2003
  6. على رأفت ، ثلاثية الابداع المعمارى "الابداع المادى فى العمارة " – البيئٌة والفراغ ، مركز ابحاث انتركونسلت ،

.1996

  -117- عبد الغنى ألفت سليمان حلوه. منهجية التصميم المعمارى و العمارة المستقبلية :, دكتوراه , هندسة المطرية , حلوان , 2006

  • ثروت عكاشة: الفن و الحياه, دار الشروق 2002
  • محمود البسيونى – الفن فى القرن العشرين – الهيئة المصرية العامة للكتاب – 200
  • علاء أحمد كامل أحمد / شادى سيف الدين سيد محمد /جماليات حروف الخط العربي وتوظيفها في تصميم أقمشة ملابس السيدات المطبوعة والمطرزة/ المجلد 9، العدد 4، أكتوبر 2022، الصفحة 87-107/ Journal of Applied Art and Science - International Periodical Scientific Peer Reviewed - Issued By Faculty of Applied Arts - Damietta Univ. – Egypt
  • ياسر علي معبد فرغلي / نوران محمد فتحى الشهاوى أحمد کمال الدين رضوان / زخارف العمارة الإسلامية کأحد روافد منهجية الأورناماتِکس / المجلد 6، العدد 3 - الرقم المسلسل للعدد 3 يوليو 2019الصفحة 33- 47 Journal of Applied Art and Science - International Periodical Scientific Peer Reviewed - Issued By Faculty of Applied Arts - Damietta Univ. – Egypt

 

  • Advances in Landscape Architecture Edited by Murat Janeza Trdine 9, 51000 Rijeka, Croatiazyavuz
  • https://al-ain.com/article/zaha-hadid-architect-iraq-britain
  • https://www.edarabia.com/ar/4-%D9%85%D9%86-%D8%A3%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B5%D9%85%D9%8A%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%A7-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AF/
  • https://twitter.com/baytalfann/status/1580141876598157312
  • https://www.fikrmag.com/article_details.php?article_id=297
  • https://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88_%D8%AF%D8%A7_%D9%81%D9%8A%D9%86%D8%B4%D9%8A
  • https://archive.aawsat.com/details.asp?section=54&article=722556&issueno=12539#.Y5Svc4dBy3A