The Rebranding between stability and change from the recipient perspective

Editorial

Author

Lecturer - Advertising Department - Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

Abstract
Study was summarized in shedding light on rebranding process, which has spread in recent years, and most organizations have tended to change their brand, either in whole or in part, to keep pace with modern design trends and increase the impact on recipients as well as potential recipients, but on the other hand, rebranding may confuse recipients, especially when the recipient does not recognize the new brand.
The problem lies in the following questions: What is the effect of changing brand on recipient loyalty, and when can it be changed without harming it? And what are the problems that may face changing it and overcoming it? Assuming that there are special criteria before rebranding to ensure its success, aiming to identify the criteria for changing brand in a way that does not harm or affect the recipient loyalty, the importance is that there are many brands of famous companies that have changed suddenly without booting. The methodology is based on descriptive approach of changed brands in recent period and statistical approach using a closed questionnaire. The results indicated that rebranding is an organized process requires special criteria to ensure its success and the continuous loyalty of the recipient, it is not necessary to change all brands, and designer must take into account the brand identity and it’s mental image, recommending encouraging rebranding in line with modern design trends and in a way that does not harm the brand, paying attention to the recipients opinions and their emotional attachment to brand.
 
 
 

Keywords


  1. المراجع

    أولاً: المراجع العربية:

    1. أميرة محمد غلام محمد حجازي , توظيف الهوية البصرية للبراند في تصميم نوافذ العرض التجارية , بحث منشور , مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية , المجلد السابع , العدد 34 , يوليو 2022 , ص321
    2. إيمان يسري الميهي , حاتم محمد فتحي اٍدريس , محمد البدري عبد الكريم , عمرو جمال الدين حسونة , نسرين عبد الوهاب المليجي , دراسة بعض معايير عمل العلامة التجارية في تصميم ملابس الأطفال (إبتكار العلامة التجارية) , بحث منشور , مجلة الفنون والعلوم التطبيقية , المجلد الثاني , العدد الثالث , أكتوبر 2015 ,  ص 66
    3. إيهاب مسلم , مقالة بعنوان "ما هو البراندينج؟ وما فائدته لشركتك؟ , أكتوبر 2021 , https://planing-solutions.com/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%AC-branding-%D9%88%D9%85%D8%A7-%D9%81%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D8%AA%D9%87 . تاريخ الدخول 10/4/2023
    4. رمزي العربي , التصميم الجرافيكي , عمّان , الطبعة الثانية , يونيو 2008 , ص 37
    5. عبدالله عوض الحداد , بناء نموذج لمحددات قيمة العلامة التجارية , دكتوراه , المعهد العالي لإدارة الأعمال , قسم التسويق , الجمهورية العربية السورية , 2015 , ص 106
    6. لمياء , مقالة بعنوان الفرق بين البراند والماركة , ديسمبر 2019 , https://www.almrsal.com/post/880825 , تاريخ الدخول 10/4/2023
    7. منى إبراهيم عبد الرحيم , دور الخط العربى فى إبتكار علامات تجارية لتسويق الأزياء المعاصرة المطبوعة من خلال الموروث الثقافى العربى , بحث منشور , مجلة العمارة والفنون , المجلد الثاني , العدد الخامس , يناير 2017 , ص 12
    8. نورهان ابراهيم ابوالنجا , التفكير الابداعي واثره في تصميم العلامة التجارية , بحث منشور , مجلة الفنون والعلوم التطبيقية , المجلد العاشر , العدد الأول , يناير 2023 , ص 248

     ثانياً: المراجع الأجنبية:

    1. Hanzada Abd EL Halim ElBedewy , Applying Dynamic Branding: Tate Gallery Rebranding Comparative Case Study , Published research , Heritage and Design Journal - Vol 1 - Issue 5 , Oct 2021 , p. 323
    2. Hanzada Abd EL Halim ElBedewy , Implementing dynamic branding categories for designing cultural brands logo , Published research , Heritage and Design Journal - Vol 1 - Issue 6 , Dec 2021 , p. 317
    3. Laurent Muzellec Mary Lambkin, Corporate rebranding: destroying, transferring or creating brand equity?", European Journal of Marketing, Vol 40 , 2006 , p. 805
    4. Rania Farouk A.A. Nakhil , Understanding Brand loyalty from the Consumer perspective: An exploratory study targeting Social networking services in Egypt , published paper , Journal of Architecture, Arts and Humanities , Volume 4, Issue 16 , July 2019 , p. 70
    5. Tanya Sammut-Bonnici , Brand and Branding , Published research , In book: Wiley Encyclopedia of Management Publisher: John Wiley & Sons, Ltd , January 2015 , p. 1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ثالثاً: مواقع الإنترنت:

    1. https://blog.flipsnack.com/a-walk-through-the-logo-history-of-famous-brands/ 12-4-2023
    2. https://nepsprint.com/blogs/news/the-most-famous-logos-in-brand-history
    3. https://metro.co.uk/2013/08/06/brand-new-world-the-evolution-of-the-company-logo-3911996/ 12-4-2023
    4. https://stonecreate.com/brand-evolution/ 12-4-2023
    5. https://logos-world.net/coca-cola-logo/ 12-4-2023
    6. https://99designs.com/blog/tips/types-of-logos/ 15-4-2023

    https://tamersalah.com/branding/ 15-4-2023