Using Reiki symbols as an Approach to Design Children's Wear..

Editorial

Authors

1 Master’s researcher - Faculty of Applied Arts - Damietta University

2 Professor of Clothing Design, Department of Ready-Made Garments - and former Vice Dean for Postgraduate Studies and Research - Faculty of Applied Arts - Damietta University

3 Professor of Women's Textile Printing Design, Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing - Faculty of Applied Arts - Helwan University

4 ssistant Professor, Department of Ready-Made Garments, Faculty of Applied Arts, Damietta University

10.21608/maut.2024.390400

Abstract

Abstract:
The Current research sought to find a fashion trend in the field of bioenergy to create designs suitable for hyperactive children in the late childhood stage and to benefit from them in improving the mood and psychological state of children, as the research objectives focused on finding contemporary therapeutic alternatives through functionally and aesthetically integrated designs that carry positive energy to meet children’s clothing needs by using some symbols. the proposed symbols used in the field of energy therapy ( Reiki symbols).
The late childhood period designs for clothes of hyperactive children of both sexes ( male/ female) were prepared during ( from the age of 9:12) years, suitable for the morning and afternoon periods. A questionnaire was prepared to survey the opinion of specialists in the field of clothing and fashion to evaluate the designs proposed in the research, and by analyzing the results, it was found that design No.(2) obtained the highest degree of acceptance and the highest quality coefficient, followed by design No. (5), Executing designs with the highest quality standards.
Thus, the importance of the research lies in creating new innovative approaches in the field of designing children’s clothing and shedding light on color and energy therapy and benefiting from it to enrich the aesthetic and functional side of designs and contribute to confirming the relationship between color and energy science as a source of inspiration to generate positive energy for children to modify their behavior.
 
 
 

Keywords


  1. المراجع:

    1. أحمد عبد الباسط ( 2016م): "العلاج بالطاقة- دراسة فقهية مقارنة"- كلية الدراسات الإسلامية والعربية بقنا- جامعة الأزهر- مجلد 16- عدد 2.
    2. أسمهان قارح ( 2020م): "فعالية العلاج باللعب فى خفض أعراض فرط الحركة ونقص الإنتباه لدى الأطفال"- رسالة ماجستير- كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية- قسم العلوم الإجتماعية- جامعة العربى بن مهيدى- أم البواقى- الجزائر.
    3. أمل عبد السميع, هند عبد الملك ( 2016م): "إمكانية الإستفادة من الأقمشة الغير منسوجة فى إنتاج ملابس الأطفال"- مجلة الإقتصاد المنزلى- كلية التربية النوعية- مجلد 26- عدد 3- مصر.
    4. أمل القرشى ( 2020م): "الريكى من منظور عقدى- دراسة وصفية تحليلية نقدية"- مجلة الذخيرة للبحوث والدراسات الإسلامية- كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية- قسم العلوم الإسلامية- جامعة غرداية- المجلد 4- العدد 1- يونيو- الجزائر.
    5. إيمان صلاح ( 2021م): "تأثير اللون والتصميم على سلوك الطفل وتنمية مهاراته من خلال التطبيق على أقمشة التأثيث الخاصة بغرف نوم الأطفال"- مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية- المعهد العالى للفنون التطبيقية- قسم طباعة المنسوجات والصباغة والتجهيز- التجمع الخامس- عدد خاص (2)- المؤتمر الدولى السابع- أبريل.
    6. إيناس حمدى, نشوى محمد ( 2018م): "الرموز الإفريقية كمصدر للإلهام فى تصميم ملابس الأطفال بإستخدام أساليب زخرفية متنوعة"- مجلة الفنون والعلوم التطبيقية- كلية الإقتصاد المنزلى- جامعة الأزهر- مجلد 5- عدد 3- يوليو.
    7. حسام السلامونى, طارق موسى, وفاء عبد الحميد ( 2019م): "الوظائف التنفيذية كمنبآت بإضطراب تشتت الإنتباه و فرط الحركة لدى الأطفال"- مجلة كلية الآداب- كلية الآداب- جامعة سوهاج- جزء 1- العدد 50- يناير- مصر.
    8. حنين بحه ( 2021م): "العلاج بالطاقة الحيوية- دراسة فقهية وتحليلية"- رسالة ماجستير- كلية الشريعة والدراسات الإسلامية- قسم الشريعة- جامعة أم القرى- المملكة العربية السعودية.
    9. رأفت بشناق (2010م): "سيكولوجيا الأطفال- دراسة فى سلوك الأطفال واضطراباتهم النفسية"- دار النفائس- بيروت- لبنان- ط2.
    10. سارة غمرى ( 2018م): "مؤشرات الصحة النفسية لدى الطفل اليتيم"- ماجستير- كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية- جامعة محمد خيضر- قسم العلوم الإجتماعية- بسكرة- الجزائر.
    11. سالى العشماوى, إيرينى إسحاق, وليد نبيه ( 2015م): "مقترح لإعادة تصميم تثبيت إكسسوارات ملابس الأطفال"- مجلة التصميم الدولية- كلية الإقتصاد المنزلى- قسم الملابس والنسيج- جامعة المنوفية- مجلد 5- عدد 4- أكتوبر- مصر.
    12. سهير عثمان, داليا فكرى, ندى سعد الدين ( 2016م): "تصميم ملابس أطفال مواكبة لإتجاهات الموضة العالمية وطباعتها بطرق آمنة بيئياً"- مجلة التصميم الدولية- كلية الفنون التطبيقية- قسم طباعة المنسوجات والصباغة والتجهيز- جامعة حلوان- مجلد 6- عدد4- أكتوبر- مصر.
    13. سوزان على, رباب محمد ( 2016م): "دراسة مقارنة لبعض الموروثات الشعبية المتعلقة بملابس الأطفال حديثى الولادة المصرية بين إحدى المحافظات المصرية والسعودية وحلول مقترحة لتنمية الوعى الملبسى"- مجلة الفنون والعلوم التطبيقية- مجلد 3- عدد 2- يوليو.
    14. عائشة الشمسان ( 2017م): "الريكى والعلاج البرانى- عرض ودراسة فى دور العقيدة الإسلامية"- مجلة العلوم الشرعية واللغة العربية- رسالة دكتوراه- جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز- المملكة العربية السعودية.
    15. عزة عبد الله ( 2018م): "برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات تنفيذ ملابس الأطفال لغير المتخصصين"- المجلة العلمية لجامعة إمسيا ( التربية عن طريق الفن)- كلية التربية النوعية بقنا- قسم الإقتصاد المنزلى- جامعة جنوب الوادى- عدد 14- أبريل.
    16. علية عابدين ( 2002م): "سيكولوجية ملابس الأطفال"- دار الفكر العربى- القاهرة.
    17. كريمان بدير ( 2010م): "الأسس الفنية لنمو الطفل"- دار المسيرة- عمان- الأردن- ط2.
    18. ماجدة زغلول ( 2019م): "تأثير فرط الحركة المصحوب بتشتت الإنتباه على الذاكرة العاملة لدى الطفل عسير الكتابة"- رسالة ماجستير- كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية- قسم العلوم الإجتماعية- جامعة العربى بن مهيدى- أم البواقى- الجزائر.
    19. منى الحميدى ( 2018م): "واقع توظيف معلمى التلاميذ ذوى اضطراب تشتت الإنتباه وفرط الحركة للوسائل التعليمية الإلكترونية فى التدريس"- رسالة ماجستير- مجلة البحث العلمى فى التربية- كلية التربية- جامعة الملك سعود- عدد 19.
    20. نجلاء طعيمة, رودانيا رشاد ( 2019م): "رصد لبعض تصميمات ملابس مهرجان الأوسكار وصياغتها بهوية مصرية"- مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية- كلية الفنون التطبيقية- جامعة دمياط- مجلد 5- العدد 22.
    21. Anne Vitale, MSN, APRN,BC (2007): An Integrative Review of Reiki Touch Therapy Research, HOLISTIC NURSING PRACTICE, NATIONAL LIBRARY OF MEDICINE, JULY/AUGUST.
    22. Dori-Michelle Beeler ( 2016): "An Ethnographic Account of Reiki Practice in Britain" , Cambridge Scholars Publishing, Lady Stephenson Library, Newcastle upon Tyne, NE6 2PA, UK.
    23. Fatma Abdurahman, Nicola Payne ( 2022): "Reiki practitioners’ perceptions of the impact of the COVID-19 pandemic on the experience, practice and future of Reiki", *Department of Psychology, Middlesex University, UK.
    24. Katriona Claire Mitchell ( 2006): PATIENTS’ AND PRACTITIONERS’ EXPERIENCES, PERCEPTIONS AND BELIEFS PERTAINING TO THE USE OF REIKI IN DEALING WITH CHRONIC ILLNESS, the Masters Degree in the Department of Community Health and Epidemiology, University of Saskatchewan Saskatoon, April.
    25. Lamara Love, Avery M. Anderson, Victoria von Sadovszky, Julie Kusiak, Jodi Ford, Garey Noritz (2022): "A study of Reiki therapy on unpleasant symptoms in children with cerebral palsy",  Nationwide Children’s Hospital, Columbus, OH, USA b Professional Development, USA c The Ohio State University School of Nursing, , Volume 46, February.
    26. Rasha Fakhri Khalil (2018): ATICCS: An Assistive Tool for Increasing ADHD Children’s Concentration on the Screen, , Master of Science in Enterprise Systems Engineering, Princess Sumaya University for technology, King Abdullah faculty of  Engineering, December, Jordan.