The role of the educational symposium in enriching the sculptural creative processes to the students of art education

Editorial

Author

Assistant Professor and Head of the Department of Stereoscopic Expression Faculty of Art Education - Minia University

10.21608/maut.2024.390594

Abstract

Abstract:
teaching sculpture is one of Arts that mean skills and techniques graduated in specific educational regulations and rules, and these educational systems contain many activities that enrich the eyes of students and their performance, and there are activities that are not included in the curricula such as the symposium that is held.
The art of sculpture in many places, It is possible to benefit from the idea of the symposium in the educational process.
which may enrich the sculptural creative processes of the participants ,The educational symposium may provide this climate, as the educational symposium is an artistic gathering aimed at exchanging experiences, acquiring techniques, and exchanging knowledge and knowledge for the participants. The artistic and cultural levels, and the researcher monitored that situation in the symposium in contemplation and a simplified reading of what was represented by those creative processes ,Semi-experimental approach: by observing the events of the second symposium of sculpture and ceramics at the Faculty of Art Education .
The researcher reached the following results:
1- The educational symposium enriched the creative processes of the participants, and this is confirmed by the result of the experiment through statistical treatments. The validity of the hypothesis was proven through the agreement of the arbitrators that the experiment succeeded by 88.4%. with an excellent grade as a total percentage of the experiment, and that the value of (T) was statistically significant at the level of significance 0.001.
 
 
 

Keywords


  • المراجع العربية :
  • سمير غريب 1998: " في تاريخ الفنون الجميلة ، دار الشروق ، القاهرة .
  • شاكر عبد الحميد 1987: " العملية الإبداعية في فن التصوير " ، عالم المعرفة ،الكويت .
  • مختار العطار1998 : رواد الفن وطليعة التنوير في مصر " ، الهيئة المصرية العامة للكتاب
  • مصطفي سويف 1970 :"الأسس النفسية للإبداع الفني "، دار المعارف ، القاهرة
  • مصطفي سويف 1983 : "دراسات نفسية في الفن "،مطبوعات القاهرة ، القاهرة
  • نذير الزيات 2015:" فن النحت "،دار دمشق للطباعة والنشر، القاهرة
  • الرسائل والمجلات العربية :
  • جيهان فؤاد محمد 2020:"تفعيل طريقة scamberلتنمية التفكير الإبداعي في التصميم الصناعي "،بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية ،مجلد7،عدد4، دمياط .
  • حمدي عبد الله 2021:"كلية التربية الفنية رائدة التطور الماضي- الحاضر – المستقبل " مجلة كلية التربية الفنية، عدد يناير
  • عصام محمد درويش 2004:"ديناميكية المكان والزمان في سيمبوزيوم النحت الدولي بأسوان وأثره علي صياغة الشكل النحتي " ، رسالة ماجستير ، كلية التربية الفنية ، جامعة حلوان .
  • مايسه أحمد الفار 2022:"دور فلسفة البلاغة النحتية في تصميم نحت تطبيقي معاصر "،بحث بحث منشور، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية ،مجلد9،عدد2، دمياط .

المراجع الأجنبية :

  • Arnheim,R1959:"Art and Visual perception",uni.California press

Frued,s,1975:"Agenral Intruduction to Psychoanalysis ", new york .-12

13- Flam J D:" Matisse , H ,Mattise on Art " , ed,oxford Phaidon

14-Jung,c,g1952: ,Psycology and Literature in the creative prosess ,New york     

15-Croply,A,J,1993 : Psychology and Cognative Psychology in Creativity,ed,London .                                                        

16-Flam,D,G,1978:"Matisse on Art",Oxford phaidon

17-Koffika,K, 1935:" Principles of Gestaltphychology ,new york

18-Tony,A,1966:" Creative Panting and drawing",New york

-19Mc Guigam ,F,1976:" Cognitive Psychophysiology , New gersey prentice

 

المواقع الإلكترونية :

20- http:// iqtabasat.com.auther

21-http:// semposium.almaany.com

  • 22-http:// symposium-wikipedia .en.m.wikipedia.org