The deconstructive approach in the artistic works of architect Zaha Hadid is a source for designing fabrics for printing pendants

Authors

1 Freelance designer

2 Lecturer in the Department of Textile Printing and Dyeing and Equipment, Faculty of Applied Arts - Benha University

3 Carpet design manager at Mac Carpet Company

4 Assistant Professor of Design, Department of Textile Printing Dyeing and finishing - Faculty of Applied Arts - Benha University

Abstract

Zaha Hadid is one of the most famous architects who created imaginative works, she was interested in modern design and relied her work on flexibility and fluidity, and the combination of our authentic Arab identity and the deconstructive school, which is the most important postmodern movement. She played an effective role in changing the concept of architecture in  the world, her work was distinguished by a distinctive architectural trend which is known as deconstruction direction, in addition to its nobility and originality,
The idea of this study came in conducting design experiments in the fields of designing printed    pendant’s fabrics through "Zaha Hadid's" architectural work due to its aesthetic concepts and values.
The research focused on how to take advantage of the aesthetic values and constructive foundations of some "Zaha Hadid's" work which combine civilization and modernity to enrich the field of textile printing design through the integration between design of printed pendant’s fabrics, in addition to the development of innovative formative solutions that achieve aesthetic values and constructive foundations by studying some examples of Zaha Hadid's works that combine civilization and modernity from 1993 to 2016 as a creative influencer in inspiring designs of printed pendant’s fabrics and designing the printing of pendant’s fabrics  innovative designs from the study and  making use of them with employment proposals, conducting an experimental, descriptive study, as well as a statistical study to measure the validity of hypotheses.
 
 
 

Keywords


 
1-اسعد غالب الاسدي:"كتابة العمارة التفكيكية،مجلة البصرة للعلوم الهندسية،بحث منشور،مجلد15،عدد1،2015،ص120.
2-اشرف السيد محمد جمعه:"التفكيكية كاسلوب مستحدث للتشكيل المعمارى الغير تقليدى” رسالة منشورة،كلية الفنون الجميلة،جامعة حلوان، 2002)ص 45.
3-إلهام سعيد عبدالمنجد،هدى رجب ، ضحى الدمرداش :"ابتکار تصميمات طباعية لأقمشة المعلقات النسجية مستوحاة من أنماط مطرزات السوزانا"،مجلة التراث والتصميم،بحث منشور،مجلد3،عدد17،2022،ص385.
4-أميرة فؤاد أنور- نيفين فاروق حسين:"العلاقة التبادلية بين تصميم أقمشة المعلقات الطباعية والتكسية المعدنية للحوائط في القرى السياحية"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية،بحث منشور،مجلد4،عدد14، 2019،ص80.
5-ذاكر خليل العلى:"زها حديد موصلية: رائدة في فن العمارة"،بحث منشور،مجلة موصليات،جامعة الموصل،مركز دراسات الموصل،العراق،عدد21،2007،ص502.
6-سالي حمدى رياض:"القيم التشكيلية و الوظيفية في العمارة الداخلية المستقبلية "(دراسة تحليلية للتصميمات الداخلية للمعمارية زهاحديد” ( رسالة منشورة،قسم الديكور،جامعة حلوان،2016،ص45.
7-عامر واثق أحمد: "زهاحديد ونشاطها الثقافى والمعمارى"، بحث منشور،مجلة ديالى،2018،مجلد9،عدد77،ص3.
8-عبير أحمد منير حامد :"الاستفادة من مفردات وعناصر البيئة الصحراوية بمصر في أعمال فنية مبتکرة تصلح کمعلقات نسجية منفذة بأسلوب المزج بين الخيامية والطباعة"، مجلة بحوث التربية النوعية جامعة المنصورة،عدد32،2013،ص522.
9-فيفيان فهيم السيد أحمد:" المفرادات التشكيلية في مختارات من الفن الشعبى وتوظيفها في تصميم أقمشة المعلقات المطبوعة"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية،مجلد6،العددد5،المعهد العالى للفنون التطبيقيه ،2019،ص44.
 10- نبيلة زكريا على بدوى :"دراسة تحليلية لقطع أثاث المهندسة المعمارية زها حديد"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية،مجلد 10،عدد3، جامعة دمياط ،2023،ص198.
11-هاجر رمضان يوسف: "النظم البنائية للعمارة الحديثة کمدخل للإثراء الجمالى للعمل الفني المعدنى المجسم"، لمجلة العلمية لجمعية امسيا–التربية عن طريق الفن،2018، مجلد4،عدد13،ص423.
12-هانى خليل الفران:"محددات تأكيد الهوية الثقافية العربية في التصميم المعمارى من خلال الأسلوب البنائى الحديث (دراسة تحليلية لأسلوب المهندسة المعمارية زها حديد)"،بحث منشور،2018، مجلد19،عدد4،ص842.
13-هدى جاد الرب عبده مدكور : "مردود العولمة والهوية الثقافية في تقنيات العمارة المعاصرة :( دراسة تحليلية لأعمال المعمارية زها حديد"( مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية،بحث منشور،مجلد3،عدد10،،2018،ص750.
14- يونس مصطفى يونس : "العمارة التفكيكية كمدخل لإثراء التصوير المجسم"،مجلة دراسات وبحوث التربية النوعية،بحث غير منشور،مجلد9،عدد2،2023،ص86.
ثانيا المراجع الأجنبية:
15-Amatalraof Abdullah, Ismail Ben, and Dilshan Remaz: “Zaha Hadid Strategy Of Design” department of architecture , technology universty,malaysia, Sains Humanika journal,V1,Issue2, 2015,p1–8.
16-Gordana Fontana-Giusti: “Zaha Hadid: 1950–2016,” Arq: Architectural Research Quarterly ,V20,issu2, (2016),p95–96.
17-Jon Rees: "Deconstructing Architecture" ,Rochester Institute of Technology, published by proquest LLC, 2015 ,p203.
18-Kathleen Davis: “Deconstruction” ,published by Routledge Encyclopedia of Translation Studies, ,3rd edition,london-new york, 2019,p139-40.
19-Lakshmy Mohandas: “Second Reaction: Building Zaha: The Story of Architect Zaha Hadid”, published by london,UK:orchad book, 2020,p1-3.
20-Lebbeus Woods: “Drawn into Space: Zaha Hadid” , Architectural Design journal,V78, no.2,2008, 28–30.
21-Leslie Elaine Reid: "Zaha Hadid: The Female Modernist of the Twenty-First Century" ,published by proquest,Southern Methodist University, 2009,p13.
ثالثا المواقع الإلكترونية:
31-https://www.zaha-hadid. com/design/unique-circle-yachts