The drawings of children with learning difficulties as a creative source for printed textile hangings designs

Authors

1 Freelance designer and engineer

2 Lecturer in the Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing, Faculty of Applied Arts - Benha University

3 Lecturer in the Department of Artificial Intelligence, Faculty of Computers and Artificial Intelligence - Benha University

4 Assistant Professor of Design, Department of Textile Printing, Dyeing and Finishing, Faculty of Applied Arts - Benha University

Abstract

The research focuses on utilizing the drawings of children with learning difficulties in the perceptual stage as a creative and artistic source for designing printed textile hangings. The study aims to find innovative design solutions to elevate the general aesthetic sense. The research encompasses descriptive, analytical, and experimental analysis of drawings created by children between the ages of 7 and 9, showcasing aesthetic values and creative insights that can be harnessed in designing printed textile hangings. Adobe Photoshop and Adobe Illustrator CC were employed for design implementation. Consequently, six designs and six application experiments were produced and hung in behavior modification centers in the Gharbia Governorate. The research substantiates that drawings by children with learning difficulties hold aesthetic values and structural elements that can be utilized in designing printed textile hangings
 
 

Keywords


 
 
1- الشيخ بله محمد: "التعبيرات الفنية التشكيلية لدي الأطفال من سن (11-14)" رسالة ماجستير – كليه الآداب واللغات الاجنبيه-2016.
2- احمد عبده بغدادي: “رقصه التنورة كمصدر من مصادر التصميم للمعلقات النسجية الحديثة باستخدام الكمبيوتر "مجله الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد ٥، العدد ٤، 2018.
3- بهاء لعيبي الطويل: “التعبير الفني في رسوم التلاميذ القابلين للتعلم من ذوي الاحتياجات الخاصة" المجلد ٢، العدد ٦٨, 2023.
4-دانيال هالاهان، جون لويد، جيمس كوفمان، مارجريت ويس: “صعوبات التعلم مفهومها -طبيعتها -التعليم العلاجي "ترجمه عادل عبد الله محمد، دار الفكر، ط1، 2007.
5-حاتم البيلي شادي: “صعوبات التعلم (المفهوم والعلاج)"مجله الرعاية وتنميه الطفولة، ال عدد18، 2020.
6-حذام خليل حميد: “خصائص المدرك الشكلي في رسوم الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة والعادين "مركز ابحاث الطفولة والأمومة - المجلد  العاشر -2015.
7-حمدي خميس: “طرق تدريس الفنون لدور المعلمين والمعلمات العامه"المركز العربي للثقافة والعلوم، ط4، بيروت،1965.
8-حيدررشيد، خضير علوان: “الأبعاد النفسية في رسوم الأطفال الصم “مجله القادسية في الأدب والعلوم التربوي، مصر، المجلد5، العدد1 ،2006.
9-عبيرشعبان:"التربيه الجمالية ودورها في تنميه الشخصية الإبداعية "المجلة العلمية لكليه التربية النوعية، العدد6، 2016.
10-منال عبد الفتاح الهنيدي:" رسوم الاطفال (نظره تحليليه)"عالم الكتب، ط1، 2007،
11-مروي الصواف: “الإفادة من رسوم الأطفال المستمدة من الحكايات الشعبية المصرية في طباعه ملابسهم “مجله البحوث التربية النوعية، جامعه المنصورة، العدد58 ،2020.
12-مريم جفال، اغمين نديره، مريم جوايبيه: "التأصيل النظري للمفهوم صعوبات التعلم "مجله افاق للعلوم، المجلد 6، العدد 4، 2021.
13-محمود سالم، مجدي الشحات، احمد عاشور:" صعوبات التعلم (التشخيص والعلاج)، ط2، 2006.
14-مها مازن كامل: “التعبير الفني في مرحله المدرك الشكلي عند الأطفال وعلاقته ببعض المتغيرات "مجله الأستاذ، المجلد2، العدد205 ،2013.
15-نوراعيسى المعتوق: “صعوبات التعلم لدى الأطفال" المجلة العلمية لكليه التربية الطفولة المبكرة، مجلد 7، عدد 3، 2021.
16-هايدي عبد الحميد الغزاوي: “صعوبات التعلم لدى الأطفال" المجلة العلمية لكليه التربية الطفولة المبكرة، جامعه المنصورة، المجلد 7، العدد 1، 2020..
17-هند عصام العزازي:" صعوبات التعلم والخوف من المدرسة" المكتب العربي للمعارف، ط1، 2014.
18-هند سحاب، هند مهدي:" توظيف رســوم الاطفال كوحدات تصميمية تعليمية في اقمشة ستائر رياض الأطفال “مجله البحوث والتربية النفسية، العدد22، 2009.
19-ولاء منير:" "المعلقات بين اللون والوحدات العلاجية لمرضى القلب" مجله الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد 6، العدد 3 ،2019.
 
المواقع الإلكترونية:
20-  https://mawdoo3.com/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84_%D8%AA%   (accessed on20  October 2023 at 4:00 p.m.  )
21- https://artfulparent.com/repetition-symbols-and-copying-in-childrens-drawing/ .  (Accessed on20 October 2023 at 4: 00 p.m.  )
22- https://twitter.com/AbuyazanT/status/1348308158012416004/photo/3  . (Accessed on20 October 2023 at 4: 01 p.m.  )
23-  https://mawdoo3.com/%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84_%D8%B1%    . (Accessed on20 October 2023 at 4: 01 p.m.  )
24-  https://fargad.sa/?p=7575 (accessed on20  October 2023 at 4: 02 p.m.  )  .  
25- http://childrenpaintingandwhatson.blogspot.com/2013/07/02.html  . (Accessed on20 October 2023 at 4: 02 p.m.  )
 
 
References:
-Masoumeh Farokhi , Masoud Hashemi :  "The Analysis of Children’s Drawings: Social, Emotional, Physical, and Psychological aspects"  Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2011.
- Ani Zlateva": How to Read Children’s Drawings" Resilience and Health by the Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta2019,