An analytical study of Picasso’s ceramics and their use in designing and implementing girls’ clothes

Editorial

Authors

1 Bachelor's degree in Home Economics, Department of Clothing and Textiles - Faculty of Home Economics - Al-Azhar University

2 Assistant Professor in the Department of clothing and textiles - Faculty of Home Economics - Al-Azhar University

3 Assistant Professor in the Department of clothing and textiles - Faculty of Home Economics - Al-Azhar University .

Abstract

Abstract:
    A girl always needs to stand out, be unique, and appear with an elegant, eye-catching appearance. Therefore, interest in girls’ clothes has emerged, through which the overall feeling of the girl’s external appearance can be changed. From here came the idea of ​​research towards benefiting from a new source of design sources, which is one of the arts that attract any designer or artist. It is the art of ceramics, and it attracted the Spanish artist Picasso after his long artistic career. His ceramic works were considered a milestone in the history of modern art. Therefore, the researcher shed light on Picasso’s ceramics because of their inspiring artistic value. The current study aimed to enrich girls' clothing by benefiting from the analysis of Picasso's ceramics as an artistic value that provides decorative units that can be used with a contemporary artistic vision in the field of fashion. Accordingly, (25) designs were proposed, suitable for clothes for girls aged (18:30), and the opinions of specialists on the proposed designs were known, along with the implementation of (5) designs by printing and implementing them with different materials and some technological techniques, which obtained the highest percentages in relation to the opinions of the arbitrators. Then get to know the opinions of consumers and specialists on the implemented designs. One of the most important results of the research was the presence of statistically significant differences between the opinions of specialists and female consumers in the proposed and implemented designs, which indicate that the designs implemented from the analysis of Picasso’s ceramics achieved aesthetic and functional values in fashion design for girls’ clothes.
 
 

Keywords


  • قائمة المراجع العربية والأجنبية: 

    • البعلبكي، روحي البعلبكي. (2012). قاموس المورد. الطبعة الرابعة والعشرون. بيروت، لبنان: دار العلم للملابس.
    • جمال، نها محمد. (2015). تقنيات خزفية. الزقازيق. الطبعة الرابعة، العدد الحادي عشر. مصر: جامعة الزقازيق.
    • جوده، عبد العزيز أحمد. (2008). قراءات في الفن الحديث. الطبعة الثالثة، العدد الأول. القاهرة، مصر: دار المعارف.
    • جوهر، هبت الله مصطفي. (2002). العوامل المؤثرة علي الأزياء الشعبية لدولة جنوب أفريقيا وتوظيفها في تصميمات ملابس الشباب. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • حسن، محمد السيد، عيد، رشدي علي. (2004). المستوي الثقافي للأمهات وأثره علي السلوك الملبسي للأبناء. مجلة بحوث الاقتصاد المنزلى، 14(4/1)، 123-105.
    • حيدر، أياد محمود، جرد، حسام صباح. (2015). التحديث في خزفيات بيكاسو. مجلة نابو للدراسات والبحوث، 5(11،12)، 199-175.
    • خليفة، إسماعيل شوقي. (1997). الفن والتصميم. الطبعة الثاني، القاهرة، مصر: زهراء الشروق.
    • الدميري، مروة السعيد. (2012). إمكانية دمج تقنيات الطباعة والتطريز الآلية في تنفيذ الصور المجهرية والأستفادة منها في إثراء ملابس الشباب. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • رضا، الشيخ أحمد. (1958). معجم متن اللغة. الطبعة الأولي، الطبعة الثاني، بيروت، لبنان: مكتبة الحياة.
    • الرفاعي، نشأت الرفاعي، أبو سعدة، هاجر أبو سعدة. (2018). دراسة تحليلية لأقنعة بعض القبائل الافريقية واستخدامها فى ابتکار تصميمات طباعية وملبسيه جديدة لملابس الفتيات. مجلة الاقتصاد المنزلي، 28(1)، 48-25.
    • سالمان، أحمد علي. (2016). معجم المنسوجات الثقافى. الطبعة الأولي، دمياط، مصر: مكتبة نانسي.
    • سلامة، هبه سلامة، ناصف، شيماء محمد. (2018). جماليات الزخارف الصينية والإفادة منها في ابتکار تصميمات زخرفية للتفريغ بالليزر علي ملابس الفتيات. مجلة الاقتصاد المنزلي، 28(4)،1156-1115 .
    • السيد، خيرية إسماعيل. (2021). دراسة فنية تطبيقية للزخارف اليابانية للإستفادة منها في ابتكار تصميمات لملابس السهرة ومكملاتها. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • شتاين، جبر ترود. ترجمة: حافظ، ياسين طه. (1992). بيكاسو. الطبعة الرابعة، العدد خمسة وعشرون. القاهرة، مصر: دار المأمون للترجمة والنشر.
    • شعابث، سهام عبد المنعم. (2014). دالالت التكوين وعناصره التشكيلية في رسوم بابلو بيكاسو. مجلة العلوم الإنسانية، 2(1)، 52-43.
    • عابدين، عليه أحمد. (2010). دراسات في سيكولوجية الملابس. الطبعة الثانية، العدد الخامس، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
    • عبد الامير، هديل هادي. (2015). اثر الفن الزنجي علي رسوم بيكاسو. مجلة جامعة بابل العلوم الإنسانية، 23(4)، 2084-2022.
    • عبد العزيز، ياسمين أمين. (2010). دراسة تحليلية للسلوك الملبسي لدي الفتيات في مرحلة المراهقة ومدي ارتباطه بثقافتهم الدينية. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • عبد اللطيف، خلود محمد، حسونة، عمرو جمال، طعيمه، نجلاء محمد والميهي، ايمان يسري. (2023). تأثير رواد الاعلام والفن بمواقع التواصل ألاجتماعى الالكترونى على الموضه” (دراسة حاله على الفتاه المصريه). مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، 10(3)، 95- 113.
    • عبد الموجود، وسام مصطفي، سيد، منصور سليمان.(2019). زخارف مبتکرة مستوحاة من اضاءات أشعة الليزر کتصميمات زخرفيه معاصرة لملابس الفتيات. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية، 6(18)، 250-223.
    • عزام، فتيحة عزام. (2019). فلسفة ومناهج العلوم القانونية. الطبعة الثالثة، العدد الخامس. الاسكندرية، مصر: المركز الاكاديمي للنشر.
    • عمران، ريهام عمران. (2020). خزفيات بيكاسو كمصدر لتصميم حلي فانتازيا خزفية. مجلة العمارة والفنون والعلوم الأنسانية، 5(1)، 466-456.
    • عيسي، يسري معوض. (2013). أسس تصميم الأزياء والموضة. الطبعة الأولي، العدد الثاني عشر. القاهرة، مصر: عالم الكتب.
    • محمد، أم محمد جابر. (2009). إمكانية عمل تصميمات تتلاءم مع السلوك الملبسي للسيدات بعد سن الأربعين. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • منسي، هدي أنسي، عثمان، سهير محمود و إبراهيم، دالياكمال. (2023). رؤية تصميمية معاصرة لأقمشة ملابس السيدات المطبوعة في ضوء الخداع البصري. مجلة الفنون والعلوم التطبيقية،جامعة دمياط،10(3)، 1- 113.
    • النبراوي، هدي السيد. (2002). دراسة تحليلية تطبيقية لزخارف التراث الشعبي الصيني وتوظيفهافي تصميمات ملابس الشباب. رسالة ماجستير، جامعة المنوفية، المنوفية، مصر.
    • الوتيري، سعيد سيد، أحمد، طارق عبد الرحمن. (2011). الاستفادة من نظريات أسس التصميم فى تطوير الزخارف الھندسیة وتنمية قدرات المصمم النسيجية. في: المؤتمر السنوي (العربي السادس - الدولي الثالث)، المنصورة، المنصورة، مصر، 2011/4/13.
    • 1stdibs,S.S. (1956). Pablo Picasso Leaves face, Picasso, Pottery, Ceramic. Available at: https://cutt.us/JhrON (accessed on 11/1\2023)
    • Art, M.W. (1952). Pablo Picasso, Madoura Plate Goat's Head in Profile (Tete de chevre de profil). Available at: https://cutt.us/mjfFF (accessed on 11/1\2023)
    • Art, M.W. (1963). Pablo Picasso, Yan Sun (Yan Soleil). Available at: https://cutt.us/Q0uOP (accessed on 11/1\2023)
    • Art, M.W.(1948). Taurus in the Arena .Available at: https://cutt.us/Faoc4 (accessed on 11/1\2023)
    • Artists, V.C. (2012( .Pablo Picasso Ceramics: The Madoura Collection. Available at: https://cutt.us/KSVmj  (accessed on 10/1\2023)
    • Net. (1953). Mains au Poisson. Available at: https://cutt.us/FOE27  (accessed on 11/1\2023)
    • Net. (1953). White Earthenware Clay, Decoration in Engobes, Knife Engraved Under Gaze. Available at: https://cutt.us/8w4vf (accessed on 11/1\2023)
    • Báez, B.F. (2018). Louisiana Design Studio.Dk. Available at: https://cutt.us/wM4AA (accessed on 11/1\2023)
    • Benton ,W. B. (1970). Longman Dictionary of Conlen Paray English Encylopedia Britannca. Chicago, United State: Encyclopedia Britannica, Inc.
    • Denisbloch, P. P. )1956).Vallauris (A.R. 331). Available at: https://cutt.us/duv8U (accessed on 11/1\2023)
    • Diana, A.D. (2016) The Picasso Ceramics, a Professional Artistic Genre . PhD Thesis, West University Timisoara, Timisoara, Romania.
    • Essence,H.M. (2002). Aleawamil Almuathirat Eali al'azya' Alshaebiat Lidawlat Janub 'Afriqia Watawzifuha fi Tasmimat Malabis Alshababi ‘ Factors Affecting
    • Georges, G.R .(1986). Ceramics of Picasso. New Hampshire, Lebanon: Smith mark Pub, 1st English Translation edition.
    • Marie, J.J. (1991). The woman as Vessel: a Correlation of the Treatment of the Female form in the Ceramic Work of Pablo Picasso and Rudy Autio. Columbus, Ohio, United States: The Ohio State University.
    • Marilyn, M.M. Staller, N.S. (1998). Picasso: Painter and Sculptor in Clay. New York, S.: Boston Museum of Fine Arts.
    • Picasso, P.P. (1963). Picasso-Ceramics. Available at: https://cutt.us/4FaUB (accessed on 8/1\2023)
    • Tioneers, L.T. (2016). Picasso Left Lasting Mark on Madoura Art Pottery. Available at: https://cutt.us/v7WX7 (accessed on 10/1\2023)
    • Warncke, C.P. (1997). pablo Picasso. ParisLondon :Köln.

    -  WITHAM, L.W. (1013) . Picasso and the Chess Player: Pablo Picasso, Marcel Duchamp, and the Battle for the Soul of Modern Art. New Hampshire, Lebanon: University Press of New England.