The Role of Moving Picture in Highlighting Social Issues and Psychological Disorders

Authors

1 qism aljughrafya walsiynima waltilifizyunu, kuliyat alfunun altatbiqiati, jamieat hulwan, masr.

2 aistadh musaeid biqism altarbiat albadaniat walsiynima waltilifizyuni, kuliyat alfunun altatbiqiati, jamieat dimyati.

Abstract

Art plays an important role in raising psychological awareness and the sensory, mental and emotional level of a person, making him more civilized and sensitive towards others, and he has a stronger sense of belonging and love for his community and family. Cinema and television are the contemporary extension of Aristotelian theater, whether on the entertainment level as an art or in their use by therapists who use metaphors, symbols, and images to help those in need of treatment or support to explore ideas and feelings. The moving picture is one of the most important means of visual communication that affects viewers, as it is a means of communication with characteristics and features that distinguish it from other arts such as dance, drawing, sculpture, etc., because it contains the visual (image) and audible (sound) aspects in addition to movement, so it addresses more than one sense in the viewer. The study assumes that the moving image intellectually andal, poetic, imaginative discourse, and contains visual content that guides us towards truth and knowledge directly through the senses, as reading the moving image begins visually, then mentally, meaning that the viewer is affected cognitively and intellectually, and moves towards contemplating the shot and coming up with an idea that it cognitively arouses, and ideas are generated in the viewer's mind through the pictures of the scene, so the moving picture plays an effective role as a free treatment for the deepest, most delicate and most widespread social and psychological problems, especially the life pressures that accumulate daily.
 
 

Keywords


  1. مراجع البحث
  2. أولا: المراجع العربية:

    1. أبو بكر، م. (2005). منهجى فن الاشتباك السيكودرامى: بين الممثلين والمشاهدين. أكاديمة الفنون، القاهرة.
    2. أقلاديوس، أ. ف. (2019). السينما والمسرح وأمراض النفس. وكالة الصحافة العربية.
    3. إسلين، م. (2015). فن الدراما: كيف تخلق العلامات الدرامية المعنى على المسرح والشاشة (The Art of Drama). (ترجمة: أسامة عبدالمعبود). المركز القومى للترجمة، القاهرة.
    4. القلشى، إ. أ. (2019). التعبير عن الواقع النفسى والجوانب الشعورية باللغة البصرية لتطبيقها في الاعمال الدرامية (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة حلوان.
    5. القلشى, إ, & سرور, ر. (2024). احجام اللقطات وزوايا الكاميرا في السينما والتلفزيون: مصدر إلهام جديد لتصميمات المعلقات النسيجية المطبوعة بإستخدام الذكاء الاصطناعى. مجلة التربية النوعية والتكنولوجيا بحوث علمية وتطبيقية.
    6. القاضي، أ, ه, أ, &ا, ي. (2024). "السيميائية وتحقيق التواصل البصري بين الانسان والتصميم الداخلي الإسلامي ". مجلة الفنون والعلوم التطبيقية11(3), 109-137.
    7. عبد الحميد، ر. (2019). السيكودراما: فلسفتها وممارستها. مكتبة الانجلو، القاهرة.
    8. دولوز، ج. (1997). الصورة-الحركة: فلسفة الصورة (The Moving-Image). (ترجمة: حسن عودة). منشورات وزارة الثقافة، الهيئة العامة للسينما، دمشق.
    9. حمادة، إ. (1985). معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية. دار المعارف، القاهرة.
    10. على، ص. ع، القلشى، أ. ا، وعناني، و. م. (2019). اللغة البصرية للأعمال الدرامية المعبرة عن الواقع النفسي والجوانب الشعورية.  مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية.
    11. عيسى، م. (2022). دور الإضاءة في انتاج الافلام التسجيلية لزيادة وعي الجمهور بالحضارة المصرية. مجلة الفنون والعلوم التطبيقية9(4), 377
    12. مورينو. ج. (2018). السيكودراما. (خطاب، م. أ، ترجمة). مكتبة الانجلو، القاهرة.
    13. ويلسون، ج. (2015). سيكولوجية فنون الأداء. (ترجمة: شاكر عبد الحميد). عالم المعرفة، القاهرة.
    14. يونج، س. د. (2015). السينما وعلم النفس. مؤسسة هنداوي.

     

     

    ثانيا: المراجع الأجنبية:

    1. Atkinson, M. (1984). Our Master's Voice. Methuen, London.
    2. Byrne, P. (2009). Why psychiatrists should watch films (or What has cinema ever done for psychiatry?). Advances in Psychiatric Treatment.
    3. Carroll, N., & Choi, J. (2005). Philosophy of Film and Motion Pictures: An Anthology. Wiley-Blackwell, Germany.
    4. Dennito, D., & Herman, W. (1975). Film and the critical eye. Macmillan Publishing Co., New York.
    5. Film & Video Finder. (1997). National Information Center for Educational Media, a Division of Access Innovations, Incorporated, United States.
    6. Grieveson, L., & Wasson, H. (2008). Inventing Film Studies. Duke University Press, United States.
    7. Levine, M., Wallach, L., & Irvine, D. I. (2007). Psychological Problems, Social Issues, and Law. Pearson/Allyn and Bacon, United States.
    8. Mangan, M. (2013). The Drama, Theatre, and Performance Companion. Bloomsbury Publishing, United States.
    9. Reavey, P. (2021). A Handbook of Visual Methods in Psychology: Using and Interpreting Images in Qualitative Research. Taylor & Francis, United States.
    10. Scharff, J. S. (2014). The Psychodynamic Image: John D. Sutherland on Self in Society. Taylor & Francis, United States.
    11. Schoenmakers, H. (1990). The spectator in the leading role. Developments in reception and audience research within Theatre studies: theory and research.
    12. Wedding, D. (2023). Movies and Mental Illness: Using Films to Understand Psychopathology. Hogrefe Publishing GmbH, Germany.

    ثالثا: مواقع أنترنت:

    1. شلبي، م. (2013، 8 أبريل). نظرية فيلم التحليل النفسي. تم الاسترجاع من http://mamdoughshalaby2.blogspot.com.eg/2013/11/blog-post_21.html
    2. صالح، أ. (2008). الكتابة بالضوء في السينما: اتجاهات، قضايا، وأفلام. (من إصدارات الدورة الأولى لمسابقة أفلام السعودية). تم الاسترجاع من http://www.cinematechhaddad.com/Cinematech/Cinematech_Special-8/8/2018.
    3. صحيفة الوطن 2023. https://www.elwatannews.com/news/details/6762904#goog.