The creative dynamism of manipulating the aesthetic formulas of nature’s forms and benefiting from them to create designs suitable for hanging fabrics

Authors

1 Dean of the Faculty of Applied Arts, Tanta University

2 PhD Researcher, Department of Textile Printing, Dyeing, and Finishing, Damietta University

3 Assistant Professor, Department of Textile Printing, Faculty of Applied Arts, Damietta University

Abstract

Artistic creativity is not limited to generating an idea only, but extends to the mechanism of implementing the idea and arriving at a creative product that has unique aesthetic and functional characteristics. Hence, the mechanism for implementing the creative idea was nature as a source of artistic ideas suitable for printing textile hangings. What is meant by using nature here as a source for designs is not imitation or identical copying of something in nature, but rather its representation in a new form. We can say that nature is a rich and attractive source for the artist, as he can adapt nature to serve his design idea through conscious contemplation of nature and purposeful search for its design potential. Discovering nature is not the whole issue. Going to invent a product or production process that is compatible with the broad ecosystem is evidence that we are adapting nature in a real and profound way. Nature plays the role of the material mediator that the artist needs to create his artistic works, and the physical mediator gives the creative process a direction, as it suggests to the artist ideas that had not occurred to him before. Therefore, this study aims to derive aesthetic and artistic values in nature to create designs suitable for printing on textile materials. Accordingly, the researcher used the experimental approach to implement designs based on nature as a source of inspiration through which she tries to build a balanced design composition through a new vision of different elements of nature and formulating them in a new way. Through deletion, addition, simplification and overlay, in order to achieve the research objectives and verify its hypotheses.
 
 

Keywords


  • المراجع:
  • أدونيس:" الصوفية والسوريالية "، دار الساقى، الطبعة الثالثة، بيروت، 2006م.
  • إسماعيل شوقي: "التصميم عناصره وأسسه في الفن التشكيلي"، زهراء الشرق، القاهرة، دار الكتب المصرية، ط2، 2001م.
  • الزھراء أحمد محمد: "البنیة التصمیمیة الافتراضیة فى نظریة الأوتار كمصدر للتصمیمات الزخرفیة "، رسالة دكتوراة ، غیر منشورة ، كلیة التربیة الفنیة ، جامعة حلوان ،2011م.
  • أميرة سعودي محمد أبو العلا: "المحاكاة البيولوجية وتطبيقاتها في الشكل المعماري والعمارة الداخلية"، مجلة العمارة والفنون، العدد السابع.
  • بوزار حبيبة: " الإبداع الفني من استلهام الطبيعة إلى خيال الفنان"، المدونة، المجلد 80 ، العدد 80، جوان2021.

 

  • حسين محمد حجاج:" المزج بين الطرق والأساليب الطباعية لابتكار معلقات بمسطحات كبيرة فى القطع الواحدة " ، رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، 1985م.
  • حسين محمد محمد حجاج:" دراسات تطبيقية فى أسس وأساسيات التصميم"، مكتبة نانسى، دمياط، مصر، الطبعة الأولى، 2006م.
  • روللو ماى: " شجاعة الإبداع "، ترجمة فؤاد كامل، دار سعاد الصباح، الطبعة الأولى، الكويت، 1992م. بتصرف
  • سماح داوود:" الطبيعة كمثير جمالى فى فن التصوير – بحث تطبيقى عن معرض التأمل الارتقائى"،research gate، فبراير2009م.
  • عباس، سناء ساطع، داود، رنا ممتاز: " استراتيجية محاكاة الطبيعة والشكل المعماري المستدام: دراسة تحليلية للأشكال العضوية من خلال أعمال Eguen Tsui"، بحث منشور، المجلة العراقية للهندسة المعمارية، قسم الهندسة المعمارية، الجامعة التكنولوجية، بغداد، 2008م.
  • عبد الرحمن محمد بكر، أشرف حسين إبراهيم، إيمان عبد الرحمن سيد علام: "المحاكاة البيولوجية للنظم اللونية فى البيئة الطبيعية وتطبيقها فى مجال التصميم الداخلى"،International design journal، Volume 11، Issue 1، January 2021.
  • محمد الدسوقى ": حوار الطبیعة فى الفن التشكیلى" ، مطبعة نصر الاسلام، القاھرة،1990م.
  • محمد بن عبد الرحيم بن سعيد آل ناقرو:"الإبداع مفهومه ووسائل تنميته"، بحث غير منشور، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية،2011م.
  • مروة محمود جلال محمد عثمان، مروة زكريا محمد على:" التكامل بين مكملات الملابس الخزفية والتصميم الطباعى كرؤية تصميمية مستحدثة فى ملابس السيدات"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد التاسع، العدد الرابع، أكتوبر2022م.
  • نعمت إسماعيل علام:" فنون الغرب في العصور الحديثة، دار المعارف، القاهرة، 1978م.
  • ولاء منير محمد عبد الوهاب:" المعلقات بين اللون والوحدات العلاجية لمرضى القلب"، مجلة العلوم والفنون التطبيقية، المجلد السادس، العدد الثالث، يوليو2019م.
  • يوسف ميخائيل أسعد: " سيكولوجية الإبداع فى الفن والأدب "، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1986م.
  • J o h n s D a c e y , G e o r g e f M a d a u s:" CREATIVITY: DEFINITIONS, EXPLANATIONS AND FACILITATION", The Irish Journal o f Education, Issue 3, Vol.1 , 1969.
  • https://alarab.news/%D8.
  • https://selkattan.blogspot.com/2015/03/guernica-pablo-picasso.html.