Role of Origami Art in Lighting Units with Contemporary Sculptural Formations Using Digital Technology and Artificial Intelligence

Authors

1 Associate Professor, Department of Sculpture, Architectural Formation, and Restoration, Faculty of Applied Arts, Damietta University

2 Associate Professor, Department of Industrial Design, Faculty of Applied Arts, Damietta University

3 Researcher, Department of Sculpture, Architectural Formation, and Restoration, Faculty of Applied Arts, Damietta University

4 Associate Professor, Department of Ceramics, Faculty of Applied Arts, Damietta University

Abstract

The genius of functional sculpture lies in the ability to combine aesthetic form with functional performance, which is the fundamental message that distinguishes applied arts from other forms of art. Lighting units are among the most aesthetic elements in interior architecture; hence, the beauty of form has always been one of the essential criteria for distinguishing one unit over another that serves the same function. And Contemporary sculptors leverage digital technology and AI to realize their creative vision.
The research problem is formulated in the following question: How can designers benefit from the philosophy of Origami art in designing and producing lighting units with contemporary sculptural values Using Digital Technology and Artificial Intelligence?
The research aims to achieve several objectives, including:

Applying the aesthetic philosophy of Origami art in designing contemporary lighting units.
Utilizing the executive techniques of Origami art through diverse formation methods, And benefiting from digital technology and artificial intelligence to produce lighting units without wasting expensive materials.

The significance of the research lies in: Benefiting from the experimental outcomes of Origami art using suitable materials to create contemporary lighting units that align with modern artistic and conceptual trends.
The research hypotheses are based on the philosophical potential of Origami art to generate diverse, unconventional forms that enable designers to manifest their creativity through both traditional and digital design and AI, in a production process that is adaptable and open to development.
The research follows the descriptive-analytical methodology and the experimental methodology, focusing its scope on the characteristics and philosophy of Origami art.
 
 

Keywords


  1. المراجع العربية.

    1. أحمد فؤاد "سمات الفخار والخزف الشعبي في المملكة العربية السعودية وأثرها في استحداث خزفيات معاصره "، رسالة دكتوراه، كليه التربية الفنية، جامعة حلوان، ١٩٩١، ص ٢٠
    2. آرى محمد أحمد سلطان: "الدور التشكيلي لفن الطي في النسيج اليدوي"، مقالة بحثية في مجلة بحوث في التربية الفنية والفنون، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، المجلد ٢٢، العدد ٣، ٢٨ ديسمبر ٢٠٢١، ص ١٤٨
    3. حامد سعيد الجبر، صلاح عيسى الثويني، غيداء محمد العيار: "أهمية التكنولوجيا الرقمية في مجال التعليم من وجهة أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت"، مجلة كلية التربية - جامعة المنصورة، العدد 111 - يوليو 2020، ص 180
    4. رجاء فهمي محمد الحلال: "إستحداث وحدات إضاءة حائطية في ضوء مفهوم الصناعات الإبداعية لإثراء مجال الاشغال الفنية"، المجلة العلمیة لكلیة التربیة النوعیة، العدد ١٨، الجزء الأول، أبريل ٢٠١٩، ص ١٤٢٢
    5. صلاح الدين عبد الرحمن: "المدارس الفنية المرتبطة بتصميم وحدات الإضاءة الداخلية الحديثة"، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد ٧، العدد ٣٢، مارس ٢٠٢٢، ص 452
    6. محمد سعد سعد شومان: "استخدام الذكاء الاصطناعي والتحكم الرقمي في تصميم وإنتاج الخزف"، مجلة علوم التصميم والفنون التطبيقية، مجلد 5، العدد 1، يناير 2024، ص 441
    7. محمد سعد شومان: "أثر استخدام تكنولوجيا التحكم الرقمى بالحاسب الآلى على فن الخزف"، بحث في مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، المجلد 8، العدد 37، يناير 2023، Print Online2356-9654
    8. محمد سعد شومان: "استخدام ماكينات التحكم الرقمى بالحاسب الآلى للحصول على منتج خزفى" بحث في المؤتمر الدولي الخامس لكلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوان، إبريل 2018، ص 2535-1885
    9. محمود احمد حسن الكوريني، "العلاقة بين الأوريجامى والتصميم الداخلي معالجة المساحات ذات الصلة "، المجلة الدولية للدراسات متعددة التخصصات في التراث المجلد 3، الإصدار 1 2020 قسم الداخلي والأثاث - كلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان ص 36
    10. مها على شوقي على سالم: "الأثر الاقتصادي لاستخدام التكنولوجيا الحديثة في مجال صناعة المنتجات البلاستيكية النصف مصنعه والمنتجات التامه" مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد 9، العدد 4، أكتوبر 2022، ص 367
    11. هيثم إبراهيم الحديدي، أحمد محمد زايد: "الاستفادة من الذكاء الاصطناعي في تصميم وتطوير المنتجات الدعم الشركات الناشئة وريادة الأعمال"، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، المجلد 11، العدد 1، يناير 2024، ص 110

    3/2- المراجع الأجنبية.

    1. China-lin wu :- "origami in fashion master of fine arts" – university of north texas 2003
    2. Kening Zhu, Owen Noel Newton Fernando, Adrian David Cheok, Mark Fiala, Theam Wei Yang, Hooman Aghaebrahimi Samani: "A SURF-based Natural Feature Tracking System for Origami Recognition", 20th International Conference on Artificial Reality and Telexistence, 1-3 December 2010, Adelaide, Australia, p. 153
    3. Tite, M. S. (1995). Ceramic Production and Distribution: An Integrated Approach. Oxbow Books, p. 10.

    3/3- مواقع شبكة المعلومات الدولية.

     

    1. https://com
    2. https://ai
    3. https://meta.ai
    4. https://ai
    5. https://www.behance.net