The Interior Design Basics and Criteria for Visually Impaired Schools

Authors

1 Researcher in the Department of Interior Design College of Applied Arts Damietta University

2 Professor, Department of Interior Design and Furniture, Faculty of Applied Arts - Damietta University Dean of the Faculty of Fine Arts, Mansoura University

3 Interior design teacher College of Applied Arts Damietta University

Abstract

People with special needs have been marginalized and neglected for decades. Their talents have been wasted without any benefit, regardless of the burden they impose on their families and society. Today, in the twenty-first century, we need every resource to improve our society, keep pace with the information revolution, adapt development, and adapt all possibilities to the creation of a place for our country. Thus, attention has been paid to all groups of persons with special needs and those with visual disabilities in particular Vision or lack of vision also affects older persons and impedes them from continuing to be productive. The Egyptian government has devoted attention to the issue of persons with disabilities and has designated 3 December every year as a National Day for them, as well as schools for them to develop their abilities. The designers were therefore obliged to comply with the principles of interior design to accommodate their disabilities, help them to live smoothly in any public building and school buildings in particular, and adhere to the specific building code and work to develop it to suit The Times, thus affecting their productivity and better integration into society.

Main Subjects


  1. أبو زيتون، جمال عبدالله سلامة، مقدادى، يوسف فرحان :الأمن النفسي لدى الطلبة المعاقين بصريا فى ضوء بعض المتغيرات، مجلة جامعة دمشق-المجلد 28-العدد الثالث- الأردن 2012
  2. أمين، أميرة صالح أحمد: دور التصميم الداخلي في إعداد المؤسسات التعليمية الخاصة بالمکفوفين من سن 6 إلى 12 سنة، ماجستير، کلية فنون تطبيقية، جامعة حلوان، مصر 2005
  3. جعفر، نسرين على: المتطلبات الفراغية والعمرانية لمسارات الأطفال المعرضين لتحد حرکي (دراسة حالة مدينة اللاذقية المعاصرة)_ رسالة ماجستير،جامعة تشرين،سوريا 2013
  4. متطلبات تصميم الأبنية وفق الاحتياجات الخاصة بالأشخاص ذوي الإعاقة: نقابة المهندسين، الطبعة الثانية، فلسطين 2014
  5. مشهور، أمانى أحمد وإسماعيل، دعاء والحرايرى، يسرا مصطفى وطه، تقى محمد فتحي.(2021). دور التکنولوجيا المعاصرة في تطبيق مبادئ التصميم العام في الفراغات الداخلية ،مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، 8 (3)، 111-127.
  6. وثائق معايير الجودة لمباني ذوي الإعاقات في جمهورية مصر العربية، الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ، مصر 2009.

مواقع انترنت