The effectiveness of using the "One Note application" to develop students' skills in the children's clothing course

Author

Assistant Professor, Department of Fashion Design - College of Home Economics - University of Bisha

Abstract

E-learning techniques appeared at the beginning of the nineties of the last century as an educational method and style that relies primarily on educational technologies to provide an interactive environment that allows the learner to use and benefit from it at any time and place. The last was the Corona pandemic, which was a fertile ground for interest in various educational technologies، especially the electronic ones, in order to overcome the crisis and solve the problems arising from it. E-learning had a high ability to provide a distinct interactive learning environment that allows synchronous or asynchronous communication between the teacher and the learner, and the application of multiple teaching strategies was easy، it also allows the provision of educational content without resorting to educational premises and reduces the needs and requirements of traditional learning. It also takes into account the individual differences between learners and provided the opportunity for everyone to develop skill and knowledge aspects and encourage learning in an unconventional way،The electronic applications had a real role in the development of educational processes for their ease of circulation and presence with the learner wherever he was. Hence the problem of the research in employing the one Note application in activating e-learning strategies to develop the cognitive and skill side of the students in the children’s clothing course, and the research aims to measure the effect of using the one Note application. Note in activating e-learning strategies، The research imposes that there are statistically significant differences between the average scores of the students who studied through the application of one Note and the students who studied in the traditional way, and the importance of the research is to contribute to the discovery of multiple ways to raise the quality of distance education, especially in light of crises search One of the most important results of the research is to verify the effect of using the one Note application in activating e-learning strategies to develop the cognitive and skill side of the students in the children’s clothing course. The most important recommendations are to search for multiple applications to advance the educational process in line with the current digital and technical transformation.

Main Subjects


أمل السيد أحمد طاهر " فاعلية فصل سحابي قائم على تطبيقات أوفيس 365 في تنمية الوعي بالمعلومات الرقمية ومهارات التفكير الناقد لدي طلاب تكنولوجيا التعلم"، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، جامعة المنيا، العدد السابع عشر، يوليو 2018.
2-ايناس السيد الدريدي "تصميم مقرر الكتروني في أسس تصميم الملابس ومدي فاعليته في التعليم عن بعد" مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط، المجلد الرابع، العدد الثاني، ابريل 2017.
3-إبراهيم بن محمد عسيري وعبد الله يحي المحيا "التعلم الالكتروني (المفهوم والتطبيق) للإدارة المدرسية والمعلمين "، مكتب التربية العربي لدول الخليج 2011.
4- الهام عبد العزيز محمد حسنين "فاعلية استخدام بيئة الفصول الافتراضية في تنمية مهارات طالبات مرحلة البكالوريوس في المشروع الملبسي "، مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية، عدد خاص، اكتوبر 2020.
5- جمال مصطفي عبد الرحمن الشرقاوي " تصميم موقع تعليمي الكتروني قائم على تقنيات الويب التفاعلية لتنميه مهارات المشاركة الالكترونية لدي طلاب الدراسات العليا بكلية التربية "رابطة التربويين العرب، العدد التاسع والعشرين، مجلد 2، مايو 2014.
6- حسناء محمد خيري الفقي "استراتيجية التعلم الالكتروني والمحاكاة بالواقع الافتراضي في ظل جائحة كورونا (دراسة حاله على مادة تصميم المعراض بكلية الهندسة المعمارية والتصميم الرقمي جامعة دار العلوم)، مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية، عدد خاص2، المؤتمر الدولي السابع " التراث والسياحة والفنون بين الواقع والمأمول، ابريل 2021.
7- خميس محمد عطية “الأصول النظرية والتاريخية لتكنولوجيا التعلم الالكتروني"، السحاب للنشر والتوزيع، 2011، القاهرة.
8- عبد الرحمن الزهراني بن محمد "فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تنمية مستوي التحصيل المعرفي لمقرر التعلم الالكتروني لدي طلاب كلية التربية بجامعة الملك عبد العزيز"، مجلة كلية التربية، جامعة الازهر، 2015.
9- نهال محمد الغندور واخرون "دور التعلم النشط في تنمية الجانب المهاري من خلال تنفيذ مفروشات حجرة الطفل لطالبات جامعة الطائف "، مجلة عالم التربية، عدد اكتوبر 2013.
10-هبه عاصم الدسوقي واخرون "برنامج تدريبي لبعض اساسيات التشكيل على المانيكان لطلاب اقتصاد منزلي في ظل فيروس كورونا" مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، جامعة دمياط ،المجلد التاسع، العدد الثالث، يوليو 2022
11- وليد سالم محمد الحلفاوي ومروه ذكي ذكي "تكنولوجيا التعليم من التقليدية الي الرقمية " مركز النشر العلمي، جامعة الملك عبد العزيز، جده.
12- يسرية عبد الحميد فرج "نمطان للتدريب الالكتروني (المتزامن وغير المتزامن) بيئة تعلم قائمة على تطبيقات اوفيس 365 وأثرها على تنمية مهارات التعليم عن بعد والوعي بالمستحدثات التكنولوجية لدي أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنوفية في ضوء التحول الرقمي" المجلة العلمية للدراسات والبحوث التربوية والتوعية، جامعة بنها، كلية التربية النوعية، عدد15، فبراير2021.
المراجع الأجنبية:
13-Byron Patrick, CPA/CITP, CGMA"4 ways to unleash the power of one note" journal of accountancy, November 2020.
14- Byron Patrick, CPA/CITP, CGMA"4 more one note tip" journal of accountancy, December 2020.
15-Francis Ouellette, "A quick guide for using Microsoft one note as electronic laboratory does not book" Plos computational biology, university of Toronto, Canada, May 2019.
16-Gallagher, Sean "review: Microsoft office 365 home premium edition hopes to be at your service "Ars.technica, Conde Nast, January 2013.
17-Hosting, C.C"cloud computing in education: introduction classroom innovation, HI tarpaper, 2014.
 
المواقع الالكترونية
18- https://support.microsoft. Com /ars a / office/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7 % D9 % 84%D8%A3%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-onenote-online-80b7e897-88df-49e7-8bfe-a3467a428da0.14-9-2021 ,10.00AM