“Teacher Heritage Arts and handicraft” (Distinguished Program with Credit Hours System)

Author

Assistant Professor, Department of Art Education, Faculty of Specific Education, Mansoura University

Abstract

:-
The research problem lies in the scarcity of an existing environment in the field of heritage arts in Egyptian universities, solutions to problems facing handicrafts, which leads to challenges facing heritage arts and exposing them to extinction, despite their presence and need, at a time when they face the influx of imported products from abroad. hard currency, it carries with it strange intellectual patterns about the character and traits of the Egyptian personality. The research problem is summarized in how to develop traditional arts through a distinguished academic program with expenses in the credit-hour system, and to identify the advantages offered by the program to support handicrafts as a national vector that contributes to the development of the Egyptian economy and reducing the problem of unemployment. The research aims to maximize the benefit from the expertise and specialized knowledge and the capabilities available in the Art Education Department to meet the needs of the community. Opening new horizons for youth in the labor market, stimulating entry into the field of entrepreneurship, reducing unemployment, spreading intellectual and cultural awareness of the community, and searching for advanced creative visions that contribute to the development of the national economy. The importance of the research lies in revealing elements that enhance the status of traditional arts and handicrafts and is based on qualifying young people with specialized expertise and knowledge to face challenges, work to confirm the Egyptian identity, and prepare well for a graduate capable of finding solutions to problems and developing advanced creative ideas and visions in addition to his educational field. The study reached the formulation of the vision, mission and objectives of the program, the identification of reference indicators, the study of the labor market, and the presentation of the needs of the program and the areas of heritage arts and handicrafts and the areas supporting it, the courses, and their educational outputs

Keywords

Main Subjects


1.    اللائحة الداخلية لكلية التربية النوعية جامعة المنصورة 2020.
2.    دليل تصميم وتطوير البرامج الأكاديمية بجامعة الباحة .
3.    حاتم العايدى، اعداد برنامج اكاديمى (عمادة التخطيط والجودة)24- يناير -2017.
4.    دليل مراجعة البرامج الأكاديمية الدورة الثانية،هيئة جودة التعليم والتدريب-ادارة مراجعة أداء مؤسسات التعليم العالى مملكة البحرين-2010م.
5.    أريب محمد عبد الغني، الحرف والصناعات اليدوية وأثرها على التنمية، 28 مارس، 2011.
6.    أسماء زيدان، حملة "قومى يا مصر للحرف اليدوية" تتحول إلى جمعية رسمية بعد نجاحها، اليوم السابع، 29 أبريل 2017.
7.    خالد حسن، « التلي» يموت في » جزيرة شندويل، الأخبار 5/21/2017. 
8.    سمر صالح، "إيد مصرية بتنتج" لتسويق الحرف اليدوية عالميا: "هنعرّف الدنيا بالمنتج المصري"جريدة الوطن.
9.    شيماء الملاح ،محمد عبدالفتاح، السجاد اليدوى المصري ..نول يغزل ذهبا لانراه، 23- 4 - 2015 .
10.    دانه الحديدى، "الحرف اليدوية": خطة عمل لتدريب العاملين بالقطاع على مستوى الجمهورية اليوم السابع ، 01 يوليه 2017 .
11.    رانيا سعد الدين، «قراموص».. قرية مصرية معجونة بعشق «ورق البردي» وفنونه، الشرق الأوسط، 3 يونيو 2013، الرابط  http://archive.aawsat.com/default.asp
12.    عز الدين نجيب، تراث الحرف اليدوية..إبداع يحقق الهوية المصرية، مجلة بريزم "نافذة الثقافة المصرية"، العدد السادس عشر،2008م ، صـ  12 – 15.
13.    غادة محمد الشريف ،«قومي المرأة» ينظم معرض لصاحبات الحرف اليدوية بـ11 محافظة، المصرى اليوم، 04-05-2017، الرابط، http://www.almasryalyoum.com/news/details/1128601
14.    نسمة السهيتي، « الخيامية » إبداع مصري وتراث فاطمي تركي، صوت الأمة،21 - 08 – 2009.
15.    مها عمر، فن التلي.. من الصعيد المصري إلى موضة عالمية، موقع التراث، 08 أبريل 2017.
16.    كفاية العبادي، صناعة السجاد اليدوي، ٢٥ أبريل ٢٠١٦، الرابط التالى : mawdoo3.com .
17.    هاجر هشام، حملة "قومي يا مصر" تتحدى الصناعات التركية والصينية موقع البوابة، الثلاثاء 14-02-2017.
18.     22-11-2016، الرابط التالى : http://www.elwatannews.com/news/details/161441
19.    https://www.uwe.ac.uk › about › arts-c...
20.    www.hol.edu
21.    www.heritageit.edu
22.    httpswww.auckland.ac.nz
23.    https://www.auckland.ac.nz › creative
24.    ttps://www.calendar.auckland.ac.nz › 
25.    https://www.canterbury.ac.uk › creativ.